خانه  »  آموزش » حفاری   »   تصفیه فاضلاب چیست؟

تصفیه فاضلاب چیست؟

تصفیه فاضلاب چیست؟

تصفیه خانه های شیرابه برای تصفیه شیرابه از محل های دفن زباله استفاده می شود. گزینه های درمانی عبارتند از: تصفیه بیولوژیکی، تصفیه مکانیکی با اولترافیلتراسیون، تصفیه با فیلترهای کربن فعال، تصفیه الکتروشیمیایی شامل انعقاد الکتریکی توسط فناوری های مختلف اختصاصی و فیلتراسیون غشایی اسمز معکوس با استفاده از فناوری ماژول لوله دیسک.

فرآیندهای واحد

فرآیندهای واحد درگیر در تصفیه فاضلاب شامل فرآیندهای فیزیکی مانند نشست یا شناورسازی و فرآیندهای بیولوژیکی مانند اکسیداسیون یا تصفیه بی هوازی است. برخی از فاضلاب ها به روش های تصفیه تخصصی نیاز دارند.

در ساده ترین سطح، تصفیه اکثر فاضلاب ها از طریق جداسازی جامدات از مایعات، معمولاً با ته نشینی انجام می شود.

با تبدیل تدریجی مواد محلول به جامد، معمولاً یک لخته بیولوژیکی یا بیوفیلم، که سپس ته نشین یا جدا می شود، یک جریان خروجی با خلوص فزاینده تولید می شود.

فرآیندهای بیولوژیکی و شیمیایی

اکسیداسیون

اکسیداسیون نیاز اکسیژن بیوشیمیایی فاضلاب را کاهش می دهد و ممکن است سمیت برخی ناخالصی ها را کاهش دهد. تصفیه ثانویه ترکیبات آلی را از طریق واکنش های اکسیداسیون و کاهش به دی اکسید کربن، آب و جامدات زیستی تبدیل می کند.

اکسیداسیون شیمیایی به طور گسترده برای ضد عفونی استفاده می شود.

این زلال ساز ثانویه کوچک در یک تصفیه خانه فاضلاب روستایی یک مکانیسم جداسازی فاز معمولی برای حذف جامدات بیولوژیکی تشکیل شده در یک بیوراکتور رشد معلق یا فیلم ثابت است.

تصفیه ثانویه حذف مواد آلی زیست تخریب پذیر (در محلول یا سوسپانسیون) از فاضلاب یا انواع مشابه فاضلاب است.

هدف دستیابی به درجه خاصی از کیفیت پساب در یک تصفیه خانه فاضلاب مناسب برای دفع یا استفاده مجدد مورد نظر است. مرحله “تصفیه اولیه” اغلب مقدم بر تصفیه ثانویه است، به موجب آن جداسازی فاز فیزیکی برای حذف جامدات قابل ته نشینی استفاده می شود.

در طی تصفیه ثانویه، فرآیندهای بیولوژیکی برای حذف مواد آلی محلول و معلق که به عنوان نیاز بیوشیمیایی اکسیژن (BOD) اندازه گیری می شود، استفاده می شود. 

این فرآیندها توسط میکروارگانیسم ها در یک فرآیند هوازی یا بی هوازی مدیریت شده بسته به فناوری تصفیه انجام می شود. 

باکتری‌ها و تک یاخته‌ها آلاینده‌های آلی محلول زیست تخریب‌پذیر (مانند قندها، چربی‌ها و مولکول‌های کربن با زنجیره کوتاه آلی از زباله‌های انسانی، ضایعات غذایی، صابون‌ها و مواد شوینده) را مصرف می‌کنند و در عین حال برای تشکیل سلول‌های جامدات بیولوژیکی تولید مثل می‌کنند.

تصفیه ثانویه به طور گسترده در تصفیه فاضلاب استفاده می شود و همچنین برای بسیاری از فاضلاب های کشاورزی و صنعتی قابل استفاده است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

برچسب ها

پست های مشابه

ممکن است این پست ها هم برای شما مفید باشند