خانه  »  آموزش   »   8 دلایل گرفتگی لوله فاضلاب و راهکارهای رفع آن

8 دلایل گرفتگی لوله فاضلاب و راهکارهای رفع آن

8 دلایل گرفتگی لوله فاضلاب و راهکارهای رفع آن

دلایل گرفتگی لوله فاضلاب چیست؟

شاید برای شما سوال شده باشد که دلایل گرفتگی لوله فاضلاب چیست؟ در این مقاله با 7 دلیل گرفتگی لوله ها در سیستم های فاضلاب شهری آشنا می شویم. ما تلاش می کنیم با آگاهی هر چه بیشتر شما در مورد اشکالات به وجود آمده در مورد فاضلاب به آنها پاسخ داده تا روند مشکلات فاضلاب بهداشتی کاهش بیابد.

در ابتدای این مقاله به تعریف کوتاهی از فاضلاب می پردازیم. سپس نگرانی های مربوط به آلودگی فاضلاب در عصر جدید را بیان می کنیم. سپس به علت های گرفتگی لوله اصلی فاضلاب اشاره می کنیم و هر کدام را به تفصیل شرح می دهیم. در بخش های پایانی نیز علیرغم راه حل تشخیص گرفتگی لوله فاضلاب، به بیان راهکار هایی برای رفع این گرفتگی می پردازیم.

فاضلاب چیست؟

فاضلاب، آبی است که پس از استفاده برای مصارف مختلف مانند شستن ظروف، شستن لباس‌ها و شستشوی توالت از خانه‌ها خارج می‌شود. آب مصرفی از طریق لوله های نصب شده در مسیر لوله کشی فاضلاب از خانه ها حرکت می کند. سپس آب فاضلاب به فاضلابی که توسط مالک خانه ساخته شده یا به تاسیسات فاضلابی که توسط شهرداری راه اندازی شده است منتقل می شود.

آب فاضلاب عمدتاً از آب خاکستری و آب سیاه تشکیل شده است. آب خاکستری آب زائد ناشی از شستشو از حمام، ظروف یا لباسشویی است. آب سیاه فاضلاب توالت است. به دلیل ترکیبات شیمیایی مواد زائد مختلف، ضایعاتی مانند کاغذ بسته بندی، محصولات بهداشتی، باقی مانده صابون و کثیفی مشخص می شود. به علاوه، آب فاضلاب بوی بدی دارد.

نگرانی این است که به دلیل ازدحام جمعیت در مناطق شهری بدون برنامه ریزی مناسب منجر به آلودگی فاضلاب شود که نه تنها برای محیط زیست مضر است، بلکه سلامت انسان نیز به خطر می افتد. همچنین بر تنوع زیستی، زندگی آبزیان، کشاورزی تأثیر می‌گذارد و سهم عمده‌ای در ایجاد اتروفیکاسیون و افزایش تقاضای بیولوژیکی اکسیژن (BOD) دارد.

علت های گرفتگی لوله فاضلاب

عوامل متعددی می توانند باعث گرفتگی فاضلاب شوند. احتمال شنیدن اینکه گرفتگی لوله فاضلاب با سیمان و یا قیر بسیار کمتر از موارد زیر است.

در ادامه ما به 7 دلیل شایع گرفتگی لوله فاضلاب اشاره می کنیم. این 7 مورد عبارتند از :

  • ریختن زباله در توالت
  • چربی ها
  • مازاد ظرفیت فاضلاب
  • سیل
  • مدیریت نادرست
  • ریشه درختان
  • فرسودگی لوله ها
  • گرفتگی با سیمان

در ادامه هر کدام را شرح می دهیم.

#1 علت گرفتگی لوله فاضلاب : استفاده از توالت به عنوان سطل زباله

توالت ها به عنوان وسایلی برای انتقال فاضلاب های بهداشتی به شبکه فاضلاب تعیین شده اند. متأسفانه مردم با بی‌احتیاطی تمام توالت‌ها را به عنوان سطل زباله در نظر می گیرند و مواد زائدی مانند کاغذ، لوازم بهداشتی و دستمال کاغذی را از این طریق به فاضلاب روانه می کنند.  پدها، پوشک‌ها، دستمال‌های کاغذی، دستمال‌های صورت، دستمال‌های مرطوب نوزاد و حتی دستمال‌های توالت بسیار ضخیم می‌توانند در لوله‌های شما گیر کنند، زباله‌ها را جمع‌آوری کنند و باعث گرفتگی لوله فاضلاب شوند. این مواد زائد عامل گرفتگی لوله فاضلاب توالت و دستشویی در بیشتر ساختمان ها هستند. انسداد منجر به آبگرفتگی بیش از حد توالت و فاضلاب می شود.

گرفتگی لوله فاضلاب توالت

گرفتگی لوله فاضلاب توالت

سپس این مواد زائد منجر به مسدود شدن راه های آب در امتداد خطوط فاضلاب می شود. به عنوان مثال، پلاستیک هایی مانند بسته بندی صابون، رودخانه ها را مسدود کرده و به دلیل رکود از جریان بیشتر جلوگیری می کند. در نتیجه، ارگانیسم ها و باکتری های مضر را در خود جای می دهد. انسدادها همچنین منجر به آلودگی هوا ناشی از انتشار بوی بد فاضلاب می شود. به طور کلی تصفیه خانه های فاضلاب به دلیل انسداد و مواد خارجی موجود در فاضلاب با مشکلات زیادی مواجه می شوند و در نتیجه باعث آلودگی فاضلاب می شوند.

#2 دلایل گرفتگی لوله فاضلاب : چربی ها و گریس

محصولات آشپزخانه دارای مقدار زیادی چربی و روغن هستند. ظرف های چرب نیز در سینک های آشپزخانه شسته می شوند. این مواد بسیار سریع در دیواره‌های لوله‌ها جمع می‌شوند، جایی که پوشش‌هایی را تشکیل می‌دهند که قطر سیستم لوله را کاهش می‌دهد. این امر مهمترین علت گرفتگی لوله فاضلاب آشپزخانه به شمار می رود.

دفع مداوم چربی، روغن و گریس در سینک ها متعاقباً منجر به مسدود شدن کامل سیستم فاضلاب می شود. این امر حتی از انسداد ناشی از توالت ها نیز خطرناک تر است. برای گرفتگی لوله فاضلاب با چربی، هیچ میزان تمیز کردن نمی تواند منجر به حذف کامل پوشش لایه چربی شود. این امر مستلزم نصب جدید یک سیستم لوله جدید است که هزینه بالایی دارد.

همچنین این امر منجر به آبگرفتگی منازل و همچنین باعث آلودگی ناشی از بوی بد فاضلاب می شود. هنگامی که فشار فاضلاب در لوله ای که با چربی مسدود شده است زیاد باشد، نتیجه آشکار، ترکیدن لوله ها است که می تواند منجر به ایجاد وضعیت فاجعه بار در خانه ها شود.

 چربی ها، روغن و گریس که در جامعه لوله کشی به نام FOG شناخته می شود، گاهی اوقات می تواند منجر به مسدود شدن خط فاضلاب شود. وقتی این مواد داغ هستند، مایع به نظر می رسند، بنابراین بسیاری از مردم بدون فکر کردن در مورد عواقبش آنها را در فاضلاب می ریزند. اما به محض خنک شدن، منبسط می‌شود، زباله‌ها را به دام می‌اندازند و باعث انسداد می‌شوند.

#3 دلایل گرفتگی لوله فاضلاب شهری : مازاد ظرفیت فاضلاب

فاضلاب ها به گونه ای ساخته می شوند که حجم معینی از فاضلاب را در خود جای دهند. با این وجود، دلایل مختلفی برای سرریز شدن فاضلاب وجود دارد. برای شروع، پیمانکارانی هستند که در ساخت و ساز ساختمان ها، سیستم فاضلاب ساختمان جدید را به فاضلاب موجود ساخته شده برای یک ساختمان مسکونی دیگر متصل می کنند.

این امر منجر به سرریز شدن فاضلاب می شود که برای سلامتی انسان خطرناک است و می تواند باعث بیماری های حاد ویروسی، باکتریایی و انگلی مانند ژیارد یازیس، حصبه، گاستروانتریت و هپاتیت A شود.

برای جلوگیری از این اتفاق می توانید از متخصصین شرکت عمران پی بنیس مشورت بگیرید. با تجربه چندین ساله ای که در زمینه های نصب و راه اندازی فاضلاب برای ساختمان های مختلف دارند می توانند شما را در این امر یاری دهند.

#4 علت گرفتگی لوله فاضلاب شهری : سیل

سیل نیز یکی دیگر از عوامل افزایش ضایعات آب است. هنگامی که باران بیش از حد ببارد، همانطور که آب به دنبال مسیری برای جاری شدن است، به فاضلاب نفوذ می کند و با فاضلاب بهداشتی مخلوط می شود که منجر به افزایش حجم فاضلاب در سیستم لوله های فاضلاب می شود. اگر میزان ظرفیت فاضلاب کم در نظر گرفته شده باشد، این احتمال وجود دارد که سیستم فاضلاب نتواند حجم فزاینده آب را در خود نگه دارد و در نتیجه باعث گرفتگی لوله فاضلاب می شود.

#5 علت گرفتگی لوله فاضلاب شهری : مدیریت نادرست فاضلاب

این عملی است که معمولاً توسط صنایع انجام می شود. صنایع آب زیادی مصرف می کنند و به همین دلیل بیشتر آن را به صورت فاضلاب رها می کنند. همانطور که انتظار می رود، صنایع باید همان آب را تصفیه کرده و برای استفاده مجدد به ماشین آلات صنعت برگردانند. با این حال، اکثر صنایعی که در مناطقی با سیاست‌های زیست‌محیطی ضعیف فعالیت می‌کنند، این فاضلاب خام را بدون کمترین تصفیه وارد آبراهه‌ها می‌کنند.

شبکه فاضلاب شهری

فاضلاب سطحی جزء شبکه فاضلاب شهری است؟

هنگامی که این اتفاق می افتد، مردم ساکن پایین دست بیشترین آسیب را از اثرات آلودگی فاضلاب می بینند. علاوه بر این، به دلیل انتشار سموم مضری که در فعالیت های عادی زندگی دریایی اختلال ایجاد می کند، جانداران آبزی نیز می میرند. به عنوان مثال، انتشار آمونیاک برای گیاهان، سمی است. آنها به راحتی با اکسیژن موجود در آب اکسید می شوند که منجر به محرومیت اکسیژن برای آبزیان می شود.

اما همین رهاسازی باعث می شود که مدیریت صحیحی در مورد دفع فاضلاب شل نگیرد. پس از افزایش تولید این صنایع میزان مصرفی آب نیز افزایش می یابد و رهاسازی این آب در لوله های فاضلاب عاملی برای گرفتگی لوله فاضلاب است.

#6 علت گرفتگی لوله فاضلاب شهری : نفوذ ریشه

ریشه درختان می تواند عامل گرفتگی فاضلاب و آلودگی آن باشد. آنها در نقاط خاصی وارد خطوط فاضلاب می شوند و لوله ها یا مخازن فاضلاب زیرزمینی را ترک می دهند که منجر به تراوش فاضلاب کثیف از فاضلاب می شود و در مواردی باعث گرفتگی لوله فاضلاب می شود.

ریشه درختان باعث گرفتگی خطوط فاضلاب به خصوص در خانه های قدیمی می شود. ریشه های درختان با جذب گرما و رطوبت ارائه شده توسط خطوط فاضلاب، از هر شکاف ریز یا درزهای شلی که می توانند پیدا کنند وارد لوله ها می شوند. با تغذیه از مواد مغذی فراوانی که در آنجا پیدا می‌کنند، ریشه‌ها رشد می‌کنند و در خط فاضلاب مسدود می‌شوند. با گذشت زمان، خط فاضلاب کوچک ایجاد شده توسط ریشه درختان به کوه بزرگی از زباله تبدیل می شود و منجر به گرفتگی لوله فاضلاب حیاط می شود.

از بین بردن ریشه درخت در لوله فاضلاب باید توسط متخصصین امر باشد چرا که بعد از پیدا کردن جای ریشه به روشهای متفاوتی می توان ریشه را از لوله خارج کرد.

#7 علت گرفتگی لوله فاضلاب: فرسودگی سیستم انتقال فاضلاب

خطوط قدیمی فاضلاب و مشکلات لوله کشی. اگر در خانه قدیمی‌تری زندگی می‌کنید و سیستم لوله‌کشی خود را تعویض نکرده‌اید، لوله‌های فاضلاب شما ناگزیر دچار ترک‌ها و شکستگی‌هایی می‌شوند که در نهایت منجر به فروپاشی کلی سیستم لوله‌کشی می‌شود. حتی اگر خانه شما سیستم لوله کشی جدیدتری داشته باشد، اگر اتصالات لوله کشی ضعیف باشد، ممکن است باعث مسدود شدن خط فاضلاب شود.

#8 علت گرفتگی لوله فاضلاب: سیمان

اگر گرفتگی لوله فاضلاب با سیمان باشد، چند راه حل وجود دارد:

  • استفاده از اسیدهای رقیق مانند اسید سولفوریک یا اسید کلریدریک برای حل کردن سیمان. البته باید دقت کرد این اسیدها باعث خوردگی لوله‌های فلزی نشوند.
  • استفاده از دستگاههای واترجت با فشار بالا برای شستشوی لوله و خروج سیمان.
  • استفاده از وسایل مکانیکی مخصوص تمیز کردن لوله مانند سیم کش فاضلاب که با فشار و چرخش می‌تواند سیمان را از لوله خارج کند.
  • در صورت امکان، جایگزین کردن قسمتهای گرفته لوله با لوله جدید. البته اگر گرفتگی در کل طول لوله باشد بهتر است کل لوله عوض شود.
  • استفاده از مواد شیمیایی نرم کننده و محلول کننده سیمان مانند اسید استیک یا اسید سیتریک.

در هر صورت پیشنهاد می‌شود برای جلوگیری از این مشکل لوله‌های گرفته با سیمان از یک لوله کش حرفه‌ای تماس بگیرید.

تشخیص گرفتگی لوله فاضلاب

علائم گرفتگی لوله فاضلاب شما عبارتند از:

  • صداهای غرغر: هر گونه صدای غرغر که از توالت شما می آید به این معنی است که ممکن است خط فاضلاب شما گرفتگی داشته باشد.
  • بوهای بدبو: اگر زهکشی شما بوی طبیعی نمی دهد، می تواند نشان دهنده گرفتگی لوله فاضلاب باشد.
  • جریان کند: زهکشی های متعدد کند و فشار کم آب در خانه شما نیز نشان دهنده مشکل خط فاضلاب است.
  • آب در مکان های عجیب و غریب: اگر هنگام استفاده از ماشین لباسشویی، فواره‌ای از آب از بالای دوش شما می‌ریزد یا هنگام شستشوی توالت، آب از وان بیرون می‌آید، ممکن است به این معنی باشد که گرفتگی لوله لباسشویی اتفاق افتاده است و یا خط فاضلاب شما مسدود شده است.
  • فاضلاب در سینک شما: بدترین علامت این است که فاضلاب از طریق زهکشی به داخل سینک، دوش یا وان شما برمی‌گردد، نشانه قطعی این است که خط فاضلاب شما مشکل دارد.

با این حال، تنها یک توالت با جریان آهسته یا زهکشی با جریان آهسته لزوماً نشان دهنده مسدود شدن خط فاضلاب نیست. معمولاً با تمام لوله های فاضلاب خانه خود به ویژه توالت ها به طور همزمان مشکل خواهید داشت. اگر توالت‌های شما باعث سرریز شدن لوله‌های فاضلاب خانه‌تان در هنگام شستشوی آن‌ها می‌شوند، یا اگر هنگام استفاده از ماشین لباسشویی یا ظرفشویی، توالت‌هایتان سرریز می‌شوند، به احتمال زیاد مشکل خط فاضلاب دارید.

اما روش های دیگری مانند تشخیص گرفتگی لوله فاضلاب با دستگاه که روش های مدرن تری هستند می توانند به شما در این زمینه کمک کنند.

تشخیص گرفتگی لوله فاضلاب با دستگاه

اگر سوال شما این است که برای گرفتگی لوله فاضلاب چه کنیم؛ ما به شما می گوییم شما ابتدا باید علت و مکان گرفتگی را مشخص کنید. روش های سنتی برای این کار بسیار پر هزینه و زمان بر هستند. اما روش های نوین کارآمد و سریع تر مشکل را شناسایی می کنند. بعد از پیدا کردن مشکل به دنبال راه حل گرفتگی لوله فاضلاب باشید.

برای مشخص کردن علت دقیق گرفتگی فاضلاب، ممکن است لازم باشد، اعماق خط فاضلاب خود را از طریق بازرسی دوربین بررسی کنید. نقاط حفاری مبتنی بر فرضیه چیزی است که مربوط به گذشته است. این روزها، یک متخصص بازرسی تصویری فاضلاب به خانه شما می آید تا یک خط تصویری را از طریق لوله های فاضلاب شما عبور دهد و منبع انسداد را پیدا کند.

بازرسی دوربین را مشابه آندوسکوپی در نظر بگیرید: دوربین از طریق لوله‌ها حرکت می‌کند و هر مشکلی را با جزئیات در زمان واقعی ثبت می‌کند. دوربین، مکان نقطه انسداد را از طریق دستگاه مکان یابی منتقل می کند. این نقطه نشان می دهد که کجا باید ترانشه فاضلاب را حفر کنید.

هنگامی که گرفتگی خط فاضلاب را تشخیص دادید، گام بعدی چگونگی رفع گرفتگی خط فاضلاب است.

اقدامات اولیه جهت برطرف کردن گرفتگی فاضلاب

از آنجایی که گرفتگی خط فاضلاب به این معنی است که خانه شما ممکن است به دلیل توالت ها و سینک های غیرقابل استفاده غیرقابل زندگی شود. شما باید بلافاصله پس از تشخیص مشکل، پاکسازی خط فاضلاب را انجام دهید. انجام این کار به شما و خانواده‌تان امکان می‌دهد به خانه‌ای بدون آلودگی با لوله‌های تخلیه سالم بازگردید.

علت گرفتگی لوله فاضلاب

علت گرفتگی لوله فاضلاب

ابتدا آب را ببندید تا فشار لوله فاضلاب کاهش بیابد و آزاد شود. اگر گرفتگی خط فاضلاب اصلی دارید، می توانید با بستن آب خود در منبع اصلی آن یا در سطح خیابان، مقداری از این فشار را کاهش دهید. سپس، اطراف را جستجو کنید و ببینید آیا می توانید خط لوله پاکسازی فاضلاب را پیدا کنید، معمولاً یک لوله سفید کوچک به قطر حدود سه تا چهار اینچ و با درپوش پیچی مهر و موم شده است. باز کردن درپوش می تواند به باز کردن پیچ خط شما کمک کند زیرا فشار ایجاد شده را آزاد می کند و آب پشتیبان را به تخلیه تشویق می کند.

راه حل گرفتگی لوله فاضلاب

پس از کاهش فشار، موارد زیر می توانند به باز کردن انسداد خط فاضلاب شما کمک کنند:

  • پاک کننده های شیمیایی
  • پاک کننده های غیر شیمیایی
  • فنر زنی
  • جت آب پر فشار

در ادامه با ما همراه باشید تا نکات مربوط به هر کدام را برایتان باز کنیم.

#1 راه حل گرفتگی لوله فاضلاب: پاک کننده شیمیایی

اگرچه این روش موثر است، اما استفاده از مواد شیمیایی برای رفع گرفتگی لوله فاضلاب می تواند یک خطر ایمنی باشد، بنابراین مطمئن شوید که لباس ایمنی مناسب بپوشید و از تمام دستورالعمل های آژانس حفاظت از محیط زیست برای استفاده از مواد شیمیایی پیروی کنید. قبل از استفاده از مواد شیمیایی، مطمئن شوید که خط فاضلاب هیچ گونه شکستگی نداشته باشد. اگر خط فاضلاب شما به دلیل ریشه‌های درخت مسدود شده است، اکثر لوله‌کش‌ها استفاده از پاک‌کننده‌های شیمیایی مبتنی بر سولفات مس را توصیه می‌کنند که به از بین بردن ریشه‌های درخت در عرض دو هفته پس از استفاده کمک می‌کند.

اگر به نظر می رسد دستمال توالت دلیل این گرفتگی است، می توانید از یک پاک کننده شیمیایی مبتنی بر سفید کننده استفاده کنید که می تواند به رفع گرفتگی کمک کند. اگرچه باید دستورالعمل های پاک کننده شیمیایی را که انتخاب می کنید دنبال کنید، به طور کلی، مواد شیمیایی را در لوله فاضلاب ریخته و آن را حداقل 15 دقیقه نگه می دارید. پس از آن، مطمئن شوید که این مواد را از لوله، با آب گرم خارج کنید.

#2 راه حل گرفتگی لوله فاضلاب: پاک کننده غیر شیمیایی

اگر برای رفع گرفتگی خط فاضلاب به دنبال راه حل های خانگی سازگار با زمین هستید، مقداری جوش شیرین را با یک کم آب لیمو یا سرکه ترکیب کنید. مخلوط را در زهکشی بریزید و قبل از اینکه آب لوله کشی داغ را در خط فاضلاب جاری کنید، بگذارید حداقل یک ساعت بماند.

#3 راه حل گرفتگی لوله فاضلاب: فنر زنی

فنر زنی فاضلاب

فنر زنی فاضلاب

می‌توانید خط فاضلاب خود را با استفاده از فنر لوله‌کشی باز کنید، که ممکن است به شما این امکان را بدهد که گرفتگی را بشکنید یا زباله‌ها را به اندازه کافی برای رفع مشکل از بین ببرید. با این حال، این یک قانون کلی است که وقتی متوجه گرفتگی خط فاضلاب می شوید، دیگر خیلی دیر شده است که با یک فنر باز کن تماس حاصل کنید. معمولاً ابزارهای قدرتمندتر و حرفه ای مورد نیاز است.

#4 راه حل گرفتگی لوله فاضلاب: جت آب پرفشار

برای تمیز کردن فاضلاب با جت آب از یک شیلنگ فشار قوی استفاده می شود که به یک پمپ قوی آب متصل است. آب از یک سر نازل تخصصی خارج می شود و به خط فاضلاب شما سرازیر می شود، زباله ها را می شکند و در نتیجه لوله را باز می کند. یک جت آب پرفشار می تواند زباله های انباشته شده را پودر کند و خط فاضلاب شما را به طور کامل تمیز کند.

جت آب معمولی حتی می تواند به شما این امکان را بدهد که خطوط فاضلاب خود را با افزایش کارآیی و اثربخشی آنها در طول زمان برای مدت طولانی تری باز نگه دارید، و به طور کلی گزینه ای مناسب تر و مقرون به صرفه و به طور کلی ایمن تر است. فقط قبل از استفاده از این روش مطمئن شوید که در خط فاضلاب شما شکستگی وجود ندارد.

گاهی اوقات یک لوله کش استفاده از سه روش را برای رفع گرفتگی لوله فاضلاب توصیه می کند: مواد شیمیایی برای از بین بردن مشکلات ریشه، فنر زنی برای از بین بردن بیشتر زباله ها، و در نهایت، جت آب با فشار بالا برای تکمیل کار.

کلام آخر عمران پی بنیس

گرفتگی لوله های فاضلاب یکی از مهمترین مشکلات فاضلاب به شمار می روند. در این مقاله به 8 دلیل گرفتگی لوله فاضلاب اشاره شد و همچنین راهکاری های مفید و کاملی در جهت رفع این مشکل بیان شد. اما بهتر است برای رفع مشکلات فاضلاب شهری از متخصصین با تجربه کمک بگیرید. ما در عمران پی بنیس با اتکا به متخصصین مجرب، به شما پیشنهاد می دهیم از مشاوره های این شرکت استفاده کنید. در بخش تماس با ما به راحتی میتوانید با ما در تماس باشید.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

برچسب ها

پست های مشابه

ممکن است این پست ها هم برای شما مفید باشند