خانه  »  آموزش   »   سپتیک فاضلاب چیست: از صفر تا 100سپتیک فاضلاب (10 مورد)

سپتیک فاضلاب چیست: از صفر تا 100سپتیک فاضلاب (10 مورد)

سپتیک فاضلاب چیست: از صفر تا 100سپتیک فاضلاب (10 مورد)

سیستم سپتیک فاضلاب

اگر ملک شما به سیستم فاضلاب شهری متصل نیست، تصفیه و دفع فاضلاب باید در ملک شما، از طریق یک سیستم سپتیک فاضلاب در محل که شامل سپتیک تانک (محفظه سپتیک) است، انجام شود. تانک های سپتیک باید به طور منظم بازرسی شوند تا اطمینان حاصل شود که سیستم به طور موثر در تصفیه مواد زائد سپتیک به کار خود ادامه می دهد تا خطری برای سلامتی خانه های همسایه نداشته باشد. برای اطمینان از اینکه تصفیه خانه شما به درستی کار می کند، مهم است که بدانید سیستم سپتیک شما چگونه کار می کند.

یک سیستم سپتیک از اجزای اصلی تشکیل شده است که به صورت بیولوژیکی فاضلاب و سایر مواد زائد آلی را به پساب تبدیل می کند که بسته به تصفیه، می تواند برای اهداف خاص مورد استفاده مجدد قرار گیرد. هر طرح سپتیک فاضلاب شامل بخش های زیر است. اجزای اصلی یک سیستم سپتیک عبارتند از:

  • لوله های زهکشی
  • سپتیک تانک
  • ترانشه جذبی (سیستم نفوذ فاضلاب زیرسطحی)
  • منطقه دفع

سیستم سپتیک فاضلاب : لوله های زهکشی

لوله های زهکشی توالت، دوش و سینک یک خانه را به سپتیک تانک متصل می کند. در صورت لزوم، فاضلاب را می توان با فشار هوا منتقل کرد، با این حال، اغلب نیروی گرانش برای انتقال فاضلاب به سمت پایین در طول لوله ها به سمت مخزن تصفیه استفاده می شود. لوله های سینک آشپزخانه گاهی اوقات دارای یک چربی گیر هستند که از ورود چربی ها و چربی ها به سیستم سپتیک جلوگیری می کند. یک چربی گیر عموماً یک ظرف مستطیل شکل است که مواد جامد چربی را از فاضلاب قبل از انتقال به سپتیک تانک مرتب می کند.

سیستم سپتیک فاضلاب : سپتیک تانک

پس از جمع‌آوری زباله‌های زیستی در سپتیک تانک، تحت تصفیه «اولیه» قرار می‌گیرد، زیرا زباله‌ها بر اساس چگالی آن به لجن، فاضلاب و کف طبقه‌بندی می‌شوند. لجن سنگین ترین محصول زباله است، زیرا از مواد جامد آلی تشکیل شده است، بنابراین در انتهای مخزن جمع می شود. فاضلاب سبک تر از لجن است، اما سنگین تر از کف است، بنابراین در زیر لایه ای از کف که در بالای مخزن و بالای انبوه لجن که در پایین شناور است، قرار می گیرد.

سیستم سپتیک فاضلاب : ترانشه جذبی

پس از تصفیه «اولیه»، پساب به ترانشه جذب برای تصفیه ثانویه، (چه از طریق نیروی جاذبه یا یک موتور الکتریکی) منتقل می‌شود. ترانشه جذبی از یک فیلتر شنی تشکیل شده است که مواد جامد سپتیک باقی مانده از پساب را می گیرد. این ترانشه همچنین شامل یک فیلتر شنی است که یک محیط اکسیژن دار را برای رشد باکتری های بی هوازی ایجاد می کند که باکتری های مفیدی هستند که ضایعات سپتیک را هضم و تجزیه می کنند. پساب، پس از تصفیه مجدد آماده دفع است.

سیستم سپتیک فاضلاب : منطقه دفن (چاه سپتیک)

محل دفع یک مخزن سپتیک معمولاً یک تپه شنی یا یک ترانشه است تا اطمینان حاصل شود که پساب شفاف شده در بالای زمین آزاد نمی شود. در بیان این مطلب، شعاعی که در آن یک آبپاش در یک سیستم چاه پمپ آب را تخلیه می کند نیز منطقه «دفع» در نظر گرفته می شود.

انواع سپتیک فاضلاب

انواع مختلفی از سیستم های سپتیک وجود دارد که با طیف وسیعی از شرایط خاک و محل متناسب است. موارد زیر به شما کمک می کند تا اجزای اصلی یک سیستم سپتیک استاندارد (تغذیه گرانشی) و نحوه عملکرد ایمن آن را با کمترین هزینه ممکن درک کنید.

طراحی و ابعاد سپتیک فاضلاب به دلیل ترکیبی از عوامل می تواند بسیار متفاوت باشد، از ساختار داخل محله شما گرفته تا سیستم سراسر کشور مباحثی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. زیرا این عوامل شامل تعداد خانوار، نوع خاک، شیب سایت، اندازه زمین و … یا حتی مقررات است. در زیر 10مورد از رایج‌ترین انواع سیستم‌های سپتیک فاضلاب مورد استفاده، و به دنبال آن تصاویر و توضیحات هر سیستم آورده شده است. این فهرست اصلا جامع نیست؛ انواع دیگری از سیستم های سپتیک وجود دارد.

سیستم های متعارف سپتیک فاضلاب

  • سپتیک تانک
  • سیستم سپتیک غیر متمرکز متعارف
  • سیستم سپتیک محفظه ای

سیستم های جایگزین سپتیک فاضلاب

  • سیستم توزیع قطره ای
  • واحد تصفیه هوازی
  • سیستم های تپه
  • سیستم فیلتر شنی چرخشی
  • سیستم تبخیر و میعان
  • سیستم تالاب ساخته شده
  • سیستم سپتیک خوشه ای

#1 انواع سپتیک فاضلاب: سپتیک تانک

سپتیک تانک یک مخزن دفن شده و ضد آب است که برای دریافت و تصفیه نسبی فاضلاب های بهداشتی خانگی طراحی و ساخته شده است. نحوه ساخت سپتیک فاضلاب به گونه ای است که جامدات سنگین در پایین مخزن ته نیشین می شوند و مواد روغنی و مواد جامد سبک تر در قسمت بالای مخزن سپتیک فاضلاب شناور می مانند. همچنین مواد جامد در مخزن باقی می مانند در حالی که فاضلاب برای تصفیه و پراکندگی بیشتر به زهکش تخلیه می شود.

سیستم سپتیک فاضلاب

سیستم سپتیک تانک

#2 انواع سپتیک فاضلاب: سیستم فاضلاب غیر متمرکز متعارف

یک سیستم تصفیه فاضلاب غیرمتمرکز متعارف شامل یک مخزن سپتیک و یک ترانشه یا سیستم نفوذ فاضلاب زیرسطحی است که به عنوان زهکش شناخته می شود. یک سیستم سپتیک معمولی معمولاً در یک خانه تک خانواده یا یک روستای کوچک با چند خانوار نصب می شود.

زهکشی شن/سنگ طرحی است که برای دهه ها وجود داشته است. پساب از سپتیک تانک به یک ترانشه کم عمق زیرزمینی از سنگ یا شن لوله کشی می شود. سپس یک ژئوفبریک یا مواد مشابه در بالای ترانشه قرار می گیرد تا ماسه، خاک و سایر آلاینده ها وارد سنگ تمیز نشوند.

پساب از طریق سنگ فیلتر می شود و پس از رسیدن به خاک زیر سنگر شن/سنگ توسط میکروب ها تصفیه می شود.

سیستم های شن/سنگ از نظر ردپای کلی نسبتاً بزرگ هستند و ممکن است برای همه مکان ها یا شرایط مسکونی مناسب نباشند.

سپتیک فاضلاب مرسوم

سپتیک فاضلاب مرسوم

#3 انواع سپتیک فاضلاب: سیستم سپتیک بدون شن (سپتیک محفظه ای)

سیستم های سپتیک فاضلاب محفظه ای در سراسر دنیا بسیار رایج است. مزارع زهکشی بدون شن بیش از 30 سال است که به طور گسترده در بسیاری از شهر ها مورد استفاده قرار گرفته اند و به یک فناوری معمولی تبدیل شده اند که جایگزین سیستم های شن شده است. آنها اشکال مختلفی دارند، از جمله محفظه های ته باز، لوله های پیچیده شده با پارچه و مواد مصنوعی مانند رسانه های پلی استایرن منبسط شده. سیستم های بدون شن را می توان با مواد بازیافتی تولید کرد و باعث صرفه جویی قابل توجهی در مصرف کربن می شود.

نمونه ای از سیستم بدون شن، سیستم اتاقک است. سیستم محفظه به عنوان یک طرح جایگزین برای سیستم شن/سنگ عمل می کند. مزیت اصلی سیستم محفظه افزایش سهولت تحویل و ساخت است. آنها همچنین برای مناطقی با سطح آب زیرزمینی بالا، که در آن حجم نفوذ به سیستم سپتیک متغیر است (به عنوان مثال، در یک ویلای تعطیلات یا مسافرخانه فصلی)، در مناطقی که شن کمیاب است، یا در مناطقی که فناوری های دیگر مانند محفظه های پلاستیکی به راحتی در دسترس هستند.

این نوع سیستم از یک سری اتاقک متصل تشکیل شده است. اطراف و بالای اتاقک ها پر از خاک است. لوله ها، فاضلاب را از سپتیک تانک به اتاقک ها منتقل می کنند. در داخل اتاقک ها، فاضلاب با خاک تماس پیدا می کند. میکروب های بالا یا نزدیک خاک پساب را تصفیه می کنند.

نمودار نحوه عملکرد سیستم سپتیک محفظه ای

نمودار نحوه عملکرد سیستم سپتیک محفظه ای

#4 انواع سپتیک فاضلاب: سیستم توزیع قطره ای

سیستم توزیع قطره ای نوعی دور کردن پساب است که می تواند در بسیاری از انواع زهکش ها استفاده شود. مزیت اصلی سیستم توزیع قطره ای این است که نیازی به تپه بزرگ خاک نیست زیرا قطره های جانبی در 6 تا 12 اینچ بالای خاک قرار می گیرند. نقطه ضعف سیستم توزیع قطره ای این است که به یک مخزن بزرگ بعد از سپتیک تانک نیاز دارد تا بتواند مایعات فاضلاب را ذخیره کرده و برحسب ظرفیت سیستم دفع، آن را با توجه به منطقه جذب قطره انتقال دهد. اجزای اضافی، مانند نیروی الکتریکی، برای این سیستم ضروری است که نیاز به هزینه اضافی و افزایش تعمیر و نگهداری دارد.

تصویری از نحوه عملکرد سیستم سپتیک توزیع قطره ای

تصویری از نحوه عملکرد سیستم سپتیک توزیع قطره ای

#5 انواع سپتیک فاضلاب: واحد تصفیه هوازی

واحدهای تصفیه هوازی (ATUs) از بسیاری از فرآیندهای مشابه کارخانه فاضلاب شهری استفاده می کنند، اما در مقیاس کوچکتر. یک سیستم هوازی، اکسیژن را به مخزن تصفیه تزریق می کند. اکسیژن اضافی فعالیت طبیعی باکتری را در سیستم افزایش می دهد و سپس تصفیه اضافی را برای مواد مغذی موجود در پساب فراهم می کند. برخی از سیستم های هوازی ممکن است دارای یک مخزن پیش تصفیه و یک مخزن تصفیه نهایی شامل ضدعفونی کننده برای کاهش بیشتر سطح پاتوژن باشند.

مزایای این سیستم این است که می توان از آن در خانه هایی با زمین های کوچکتر، شرایط خاک نامناسب، در مناطقی که سطح ایستابی (محلی که آب در آن راکد می ماند) بیش از حد بالا است یا برای خانه های نزدیک به آب های سطحی حساس به آلودگی توسط مواد مغذی موجود در پساب استفاده کرد.

تصویری از نحوه عملکرد یک واحد تصفیه هوازی

تصویری از نحوه عملکرد یک واحد تصفیه هوازی

#6 انواع سپتیک فاضلاب: سیستم های تپه

سیستم های تپه در مناطقی با عمق کم خاک، آب های زیرزمینی زیاد یا سنگ بستر کم عمق گزینه ای بسیار مناسبی هستند. تپه شنی ساخته شده حاوی یک ترانشه زهکشی است. پساب از مخزن سپتیک به محفظه پمپ جریان می یابد و در آنجا در دوزهای تعیین شده به تپه پمپ می شود. تصفیه پساب زمانی اتفاق می افتد که به ترانشه تخلیه می شود و از طریق شن و ماسه فیلتر می شود و سپس در خاک بومی پراکنده می شود.

در حالی که سیستم های تپه می توانند راه حل خوبی برای شرایط خاص خاک باشند، اما به مقدار قابل توجهی فضا و نگهداری دوره ای نیاز دارند.

سیستم سپتیک تپه چگونه کار می کند

سیستم سپتیک تپه چگونه کار می کند

#7 انواع سپتیک فاضلاب: سیستم فیلتر شنی چرخشی

سیستم های فیلتر شنی را می توان در بالا یا زیر زمین ساخت. پساب از مخزن سپتیک به محفظه پمپ، جریان می یابد. سپس به فیلتر شنی پمپ می شود. فیلتر شنی اغلب با روکش PVC یا یک سپتیک بتنی پر از مواد شنی است. پساب تحت فشار کم از طریق لوله های بالای فیلتر پمپ می شود. پساب از لوله ها خارج می شود و همانطور که از طریق ماسه فیلتر می شود، تصفیه می شود. سپس فاضلاب تصفیه شده به زهکش تخلیه می شود.

فیلترهای شنی سطح بالایی از تصفیه را فراهم می‌کنند و برای مکان‌هایی با سطح آب بالا یا نزدیک به آب‌های جاری خوب هستند، اما گران‌تر از سیستم‌های سپتیک معمولی تمام می شوند.

نحوه عملکرد سیستم فیلتر شنی چرخشی

نحوه عملکرد سیستم فیلتر شنی چرخشی

#8 انواع سپتیک فاضلاب: سیستم تبخیر و میعان

سیستم های تبخیر و میعان دارای زهکش های منحصر به فرد هستند. پایه زهکشی سیستم تبخیر و میعان با مواد ضد آب پوشیده شده است. پس از ورود پساب به زهکشی، در هوا تبخیر می شود. بر خلاف دیگر طرح های سیستم سپتیک، پساب هرگز به خاک فیلتر نمی شود و هرگز به آب های زیرزمینی نمی رسد.

سیستم های تبخیر و میعان فقط در شرایط محیطی خاص مفید هستند. آب و هوا باید خشک و دارای گرما و نور خورشید کافی باشد. این سیستم ها در خاک کم عمق به خوبی کار می کنند. با این حال، اگر باران یا برف بیش از حد ببارد، احتمال شکست این سیستم به شدت بالا می رود.

نحوه عملکرد سیستم سپتیک فاضلاب تبخیر و میعان

نحوه عملکرد سیستم سپتیک فاضلاب تبخیر و میعان

#9 انواع سپتیک فاضلاب: سیستم تالاب

یک تالاب ساخته شده از فرآیندهای تصفیه ای که در تالاب های طبیعی رخ می دهد، تقلید می کند. فاضلاب از مخازن سپتیک، حرکت کرده و وارد سلول تالاب می شود. سپس فاضلاب از محیط عبور می کند و توسط میکروب ها، گیاهان و سایر محیط هایی که پاتوژن ها و مواد مغذی را حذف می کنند، تصفیه می شود. سلول تالاب معمولاً از یک لاینر غیر قابل نفوذ و پر شن و ماسه همراه با گیاهان مناسب تالاب تشکیل شده است که باید در یک محیط اشباع شده دائماً زنده بمانند.

یک سیستم سپتیک تالاب می تواند از طریق جریان گرانشی یا توزیع فشار کار کند. همانطور که فاضلاب از طریق تالاب جریان می یابد، ممکن است از تالاب خارج شود و برای تصفیه بیشتر فاضلاب به خاک وارد یک زهکش شود.

نحوه عملکرد یک سیستم سپتیک تالاب

نحوه عملکرد یک سیستم سپتیک تالاب

#10 انواع سپتیک فاضلاب: سیستم غیر متمرکز خوشه ای

یک سیستم تصفیه فاضلاب غیرمتمرکز خوشه ای (یا جامعه) تحت نوعی مالکیت مشترک است و فاضلاب را از دو یا چند خانه یا ساختمان جمع آوری می کند. فاضلاب را به یک سیستم تصفیه و پراکنده که در محل مناسبی در نزدیکی خانه ها یا ساختمان ها قرار دارد منتقل می کند. سیستم های خوشه ای را می توان به راحتی در مکان هایی مانند زیربخش های روستایی پیدا کرد.

نحوه عملکرد سیستم سپتیک غیر متمرکز خوشه ای

نحوه عملکرد سیستم سپتیک غیر متمرکز خوشه ای

کلام عمران پی بنیس

سپتیک فاضلاب چیست، سوالی است که در این مقاله به آن پاسخ داده شده است. ما تلاش کردیم با معرفی انواع سپتیک با ابعاد، جنس های متفاوت و حتی شیوه عملکردی کاملا متنوع با توجه به محیط مورد استفاده، دانش عمومی شما را در مورد سپتیک افزایش دهیم.

شرکت عمران پی بنیس یکی از شرکت های ثبت شده در حوزه خدمات فاضلاب شهری است که خدمات خود را در تهران دنبال می کند. شما می توانید به راحتی با شماره های موجود در بخش تماس با ما، از مشاوره های تخصصی و رایگان متخصصین امر بهره مند شوید.

در پایان اگر سوالی در این باره داشتید خوشحال میشویم در بخش نظرات زیر همین مقاله با ما در ارتباط باشید.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

برچسب ها

پست های مشابه

ممکن است این پست ها هم برای شما مفید باشند