خانه  »  آموزش   »   3 لوله اصلی در لوله کشی فاضلاب شهری

3 لوله اصلی در لوله کشی فاضلاب شهری

3 لوله اصلی در لوله کشی فاضلاب شهری

مقدمه

لوله کشی فاضلاب شهری چه زمانی باید تعویض شود؟ چه نوع لوله ای برای لوله کشی فاضلاب شهری بهتر است؟ در لوله کشی فاضلاب شهری نوع لوله مهم است یا متخصص این کار؟ جواب سه سوال بالا را می توان اینگونه پاسخ داد. در نظر بگیرید نقشه لوله کشی فاضلاب آشپزخانه شما چند پیچ نامناسب و قطر لوله کم داشته باشد. اما لوله شما بهترین و مرغوبترین جنس موجود در بازار باشد. چه اتفاقی می افتد؟ حدستان درست است. احتمالا همه چیز خراب می شود. بهترین راه برای آسودگی خاطر در لوله کشی فاضلاب شهری انتخاب تکنسین زبده است.

اگر دوست دارید جواب سوالات بالا را بدانید در خواندن این مقاله با عمران پی بنیس همراه باشید.

لوله کشی فاضلاب شهری

تقریبا هر پروژه پیمانکاری ساختمانی، اعم از مسکونی، تجاری و … نیاز دسترسی به آب دارد. هنگامی که یک پروژه دارای آب است، عموما به لوله های فاضلاب هم نیاز دارد. لوله کشی فاضلاب شهری نیز یکی از نیازهای اصلی ساختمان است. البته هر نوع لوله کشی نیز دارای مزایا و معایب متفاوتی هستند. از سوی دیگر لوله کشی فاضلاب شهری بسته به شرایط خاص متفاوت است که فقط با تشخیص متخصصین این کار باید انجام شود.

به همین دلیل شرکت عمران پی بینس با برخورداری از مهندسین برجسته و افراد کارآمد، قبل از اجرای هر پروژه با بررسی موقعیت پروژه، لوله های متناسب با آن را انتخاب می کنند.

لوله کشی فاضلاب شهری چیست؟

لوله کشی فاضلاب شهری به طور کلی به هر شکل لوله گذاری گفته می شود که برای تسهیل انتقال آب از یک مکان به مکان دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. هدف اصلی لوله ها نیز دفع فاضلاب منازل، ساختمان های اداری یا مناطق صنعتی است. دفع آب اگر به درستی اتفاق بیفتد، می تواند از تجمع آب جلوگیری کند، به شکلی که منجر به سیل، آسیب های ساختاری به ساختمان، فرسایش خاک و مسائل دیگر نشود.

لوله کشی فاضلاب شهری : جنس لوله

در لوله کشی فاضلاب شهری، لوله ها معمولا هم از نظر جنس و هم از نظر کاربرد متفاوت هستند. برخی از لوله های برای حذف آب از مناطق خاص مانند پشت بام ها و برخی دیگر به دلیل مواد و ترکیبات آنها منحصراً برای انتقال آب به زیر زمین مورد استفاده قرار می گیرند. ضمنا نوع لوله ای که پیمانکار انتخاب می کند اغلب بر اساس وضعیت پروژه است. اما به طور کلی، پیمانکاران با توجه به سه اصل نوع لوله فاضلاب را انتخاب می کند. سه اصل تعیین نوع لوله عبارتند از :

  1. استحکام
  2. اندازه
  3. سهولت نصب

یادآور می شویم که، تقریباً تمام لوله های جدید، از جنس های پلاستیکی هستند تا در برابر هرگونه شرایط آب و هوایی و فشار های وارد شده از سمت زمین مقاوم باشند.

لوله کشی فاضلاب شهری

لوله های فلزی یا لوله های پلاستیکی؟ مهندسین پی بنیس برای لوله کشی فاضلاب به شما مشاوره رایگان می دهند.

لوله کشی فاضلاب شهریپلاستیک یا فلز؟

اگر در خانه ای زندگی می کنید که قبل از سال 1350 ساخته شده است، لوله های فاضلاب شما احتمالا فلزی هستند. اگرچه پلاستیک در سال 1286 اختراع شد، اما تا هفتاد سال پیش به طور گسترده در دسترس نبود و یا به این شدت در ساخت و ساز و صنعت ساختمانی استفاده نمی شد.

با اینکه قبلاً  استفاده از فلز در ساخت لوله های فاضلاب رایج بود، اما در حال حاضر به ندرت در تاسیسات ساختمانی استفاده می شود. تنها زمانی که از لوله های فلزی برای سیستم های فاضلاب شهری استفاده می شود که تعمیر لوله های فلزی موجود در داخل ملک باشد. در غیر این صورت، اگر قرار بود لوله ها را تعویض کنید، آنها را با لوله های پلاستیکی جایگزین می کنید.

لوله‌های فلزی رایج شامل چدن اصلی و همچنین لوله‌های مسی نرم‌تر هستند که از مقاومت بالایی در برابر زنگ زدگی برخوردار است.

بحران زنگ زدگی در لوله های فلزی

دلیل اصلی عدم استفاده از فلز، زنگ زدن لوله های فلزی است. مقاوم بودن در برابر شرایط جوی موردی است که بسیاری از پیمانکاران در انتخاب لوله های فاضلاب مناسب به آن توجه می کنند.

مدیر ارشد شرکت عمران پی بینس در این باره می گوید؛ حتی بدون آب و هوای دائماً مرطوب، رطوبت در همه جا وجود دارد – به ویژه در زیر زمین. رطوبت موجود در هوا یا روی پوست در واقع برای شروع فرآیند اکسیداسیون روی سطح لوله های فلزی کافی است. چنین اکسیداسیونی ناگزیر می تواند منجر به زنگ زدگی شود. در چنین شرایطی لوله ها در حد قابل توجهی ضعیف تر و سطح استحکام آنها پایین می آید.

فرسایش لوله های فلزی

وی می افزاید : به دلیل خوردگی فلز در لوله های فلزی، همیشه تاریخ انقضا وجود دارد، زیرا زنگ زدگی و خوردگی نه تنها خطرناک است، بلکه اجتناب ناپذیر است. وقتی لوله‌های فلزی کاملاً زنگ می‌زنند، می‌توانند ترک خورده و شکاف ایجاد کنند یا در موارد شدیدتر کاملاً فرو بریزند. انتخاب ساده لوله های پلاستیکی همه این خطرات را دور می زند و بزرگترین ترس پیمانکاران (که نوسازی و جایگزینی است) را از بین می برد.

برای صاحب ملک، لوله های فاضلاب آسیب دیده می تواند منجر به صدها هزار تومان و گاهی حتی هزینه میلیونی داشته باشد. بنابراین اگر می توانید لوله های فاضلاب خود را انتخاب کنید، همیشه نوع پلاستیک را انتخاب کنید.

شرکت عمران پی بینس : مجری نصب فاضلاب شهری

3 لوله برای لوله کشی فاضلاب شهری

در زیر سه لوله فاضلاب معرفی شده که بر اساس جنس و سبک باهم متفاوت اند. همچنین نحوه و بهترین زمان استفاده از آنها نیز بررسی شده که پیشنهاد می شود مطالعه آن را از دست ندهید.

لوله کشی فاضلاب شهری

لوله های متداول در لوله کشی فاضلاب شهری

#1 لوله کشی فاضلاب شهری : پی وی سی

لوله های پلی وینیل کلراید ( پی وی سی) رایج ترین لوله های مورد استفاده برای هر پروژه لوله گذاری هستند. با توجه به خواص چکش خواری این مواد، لوله های پی وی سی می توانند تقریباً در هر اندازه ای آماده شوند. این نوع لوله ها برای موقعیت های لوله گذاری که آب و محیط، فشار و وزن زیادی وارد می کنند، عالی هستند. همچنین یکی از معدود پلاستیک هایی است که قابلیت بازیافت دارد. پس کمترین آسیب را به طبیعت وارد می کنند.

بنابراین، اگر پروژه ای دارید که در آن رویکرد سازگاری با محیط زیست برای شما اولویت دارد، PVC ممکن است یک خرید ایده آل باشد. استحکام، دوام و مقاومت PVC در برابر آب و برخی مواد شیمیایی، آن را به یکی از انواع لوله های غیر قابل انعطاف، به ویژه در میان پلاستیک ها تبدیل کرده است.

لوله کشی فاضلاب شهری

لوله هایی همیشه به آنها نیاز داریم

#2 لوله کشی فاضلاب شهری : لوله بتنی

اغلب بتن می تواند یک انتخاب ارزان برای سیستم های فاضلابی باشد که از لوله کشی های سنگین یا صنعتی استفاده می کنند. همانطور که روشن است این لوله ها انعطاف پذیری ندارند و اغلب در پروژه ها و شرایطی که باید نشتی صفر باشد، مورد استفاده قرار می گیرد. لوله های بتنی همچنین می توانند به عنوان یک پوسته خارجی اضافی ( محافظ) برای لوله های فاضلاب با مواد دیگر، استفاده شوند. در این صورت، بتن در عمل به عنوان پوسته بیرونی از لوله ضعیف تر یا آسیب پذیرتر محافظت می کند.

#3 لوله کشی فاضلاب شهری : پلی اتیلن

این مدل لوله انعطاف پذیرترین نوع لوله پلاستیکی است. انعطاف پذیری آسان پلی اتیلن نصب این نوع لوله ها را بسیار ساده می کند. اگر پروژه نیاز به لوله‌کشی و انتقال آب در فضاهای کوچک با پیچ‌های زیاد داشته باشد، احتمالاً لوله‌های پلی اتیلن بهترین انتخاب هستند. به همین دلیل معمولا در ساختمان ها مسکونی و و تجاری از این مدل، برای لوله کشی فاضلاب استفاده می شود.

حال خود لوله های پلی اتیلن انواعی دارد که عبارتند از:

  • لوله های پلی اتیلن صاف
  • لوله های پلی اتیلن راه راه تک جداره
  • لوله های پلی اتیلن دوجداره راه راه

در ادامه به تفسیر هر کدام را توضیح می دهیم.

لوله پلی اتیلن صاف

برای انتقال آب یک جهته با سطح داخلی صاف، لوله های دیواری صاف بهترین انتخاب شما خواهند بود. در حالی که نصب آنها دشوارتر است، اما نسبت به سایر لوله ها، سفت و محکم تر هستند.

لوله پلی اتیلن راه راه تک جداره

این لوله های راه راه معمولاً ارزان، انعطاف پذیر و دارای نصب بسیار آسان هستند. بزرگترین ایراد آنها این است که بافت موج دار لوله ها می تواند آنها را در برابر گرفتگی آسیب پذیر کند و آنها اغلب به زوایای تند تری نسبت به لوله های معمولی نیاز دارند.

لوله پلی اتیلن دو جداره راه راه

این لوله برای دیوارهای صاف مناسب است. به دلیل انعطاف پذیری کمتر نصب آن به آسانی نصب لوله های موجدار تک جداره نیست، اما دارای یک دیوار داخلی صاف است. البته اگر انتخاب شما این مدل باشد، نیاز است هزینه بیشتری برای کار در نظر بگیرید، زیرا این لوله ها معمولاً گران تر هستند.

لوله کشی فاضلاب شهری

به روزترین متد های لوله کشی فاضلاب شهری را از پی بینس بخواهید.

توصیه های عمران پی بنیس

در انتخاب نوع مناسب لوله سلیقه فردی می تواند دخیل باشد. از سویی دیگر بدیهی است که در پروژه ها از چند مدل لوله به فراخور شرایط پروژه استفاده شود. اما شما وقتی از متخصصین این حوزه استفاده می کنید. دیگر هیچ گونه نگرانی از خروجی کار ندارید. شرکت عمران پی بنیس، جزء محدود شرکت های ثبت شده در حوزه نصب فاضلاب شهری است. به همین دلیل بدون مشکلات قانونی می توانید همکاری مناسبی را به این شرکت داشته باشید.

ضمنا تیم عمران پی بنیس در راستای رسالت خود حاضر به پاسخگویی به همه سوالات شماست. بنابراین اگر سوالی دارید زیر همین مطلب کامنت بزارید.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

پست های مشابه

ممکن است این پست ها هم برای شما مفید باشند