خانه  »  آموزش   »   لوله فاضلاب شهری و 5 نوع اصلی آن که باید بشناسید

لوله فاضلاب شهری و 5 نوع اصلی آن که باید بشناسید

لوله فاضلاب شهری و 5 نوع اصلی آن که باید بشناسید

مقدمه

انواع لوله فاضلاب شهری را می توان به روش های مختلفی استفاده کرد، از حمل آب به شیر آشپزخانه گرفته تا انتقال زباله به سیستم فاضلاب. این نوع سیستم های لوله کشی و تحویل از زمان های قدیم نیز وجود داشته است و یونانی ها از لوله های سفالی برای انتقال آب به خانه ها و ساختمان های عمومی استفاده می کردند. اما با رسیدن به اوایل قرن بیستم، موادی مانند چدن، تراکوتا، مس و فولاد گالوانیزه محبوبیت بیشتری پیدا کردند.

لوله فاضلاب شهری

همانطور که درک ما از مسمومیت با سرب توسعه یافت، همه چیز حتی بیشتر تکامل روانه شد. امروزه انواع مختلفی از لوله ها وجود دارد که هر کدام برای هدف خاصی استفاده می شوند. این لیست شامل لوله های PVC، PEX، ABS، مس و فولاد گالوانیزه و چدن و … است. البته تنها داستن نام این لوله ها کافی نیست، بلکه آگاهی از کاربرد این لوله هاست که در استفاده مناسب و متناسب تاثیر بسزایی دارد.

به همین دلیل شرکت عمران پی بنیس در سری مقالات آموزشی خود این بار به معرفی لوله ها و نحوه کاربرد آنها پرداخته است که پیشنهاد می کنیم مطالعه آن را با دقت دنبال کنید.

5 نوع اصلی لوله فاضلاب شهری برای سیستم لوله کشی

5 نوع لوله فاضلاب شهری که در ادامه با آنها آشنا می شوید، متداولترین لوله های مورد استفاده هستند. بنابراین اگر لوله های دیگر مانند پلی وینیل کلرید کلر (CPVC) و … به شما پیشنهاد شد یا از آن برای استفاده در ساختار لوله کشی فاضلاب شهری می خواهید بهره بگیرید، حتما با دقت و تامل دست به انتخاب بزنید.

لوله فاضلاب شهری

لوله فاضلاب شهری را قبل از استفاده بشناسید

1. لوله فاضلاب شهری : لوله های پی وی سی (PVC)

از لوله های پلی وینیل کلراید (PVC) معمولاً به عنوان بخشی از سینک، توالت یا خط تخلیه دوش استفاده می شود. زیرا لوله پلاستیکی برای این نوع استفاده ایده آل است و بهتر از سایر لوله های فاضلاب شهری، در برابر زنگ زدگی و خوردگی محافظت می کند. این قابلیت همچنین باعث دوام فوق العاده لوله پی وی سی می شود. لوله های پی وی سی تا زمانی که در معرض نوعی آسیب قرار نگیرند، عمر نامحدودی خواهند داشت.

قابلیت لوله های پی وی سی (PVC)

لوله پی وی سی قادر به تحمل فشار بالای آب است. به همین دلیل است که می تواند به عنوان خط اصلی تامین آب خانه شما مورد استفاده قرار گیرد. همچنین یک ماده سبک تر است که کار با آن را نسبت به لوله های سنتی گالوانیزه فولادی بسیار راحت تر می کند. لوله های پی وی سی همچنین دارای پوشش داخلی صافی هستند که از تجمع رسوب محافظت می کند و آنها را در برابر انسداد مقاوم تر می سازد.

معایب لوله های پی وی سی (PVC)

معایب اطراف لوله PVC شامل گزینه های اندازه محدود، ناتوانی در مقاومت در برابر آب گرم و نگرانی در مورد سمیت است. اگرچه لوله‌های PVC تمام استانداردهای تعیین‌شده توسط مؤسسه استانداردها را برآورده می‌کنند، اما نگرانی‌هایی وجود دارد که ممکن است مواد شیمیایی پلی‌وینیل کلراید را وارد آب آشامیدنی کند و به طور بالقوه باعث مشکلات تنفسی و تولید مثلی شود. به همین دلیل است که برخی از شهر ها استفاده از لوله فاضلاب شهری PVC را برای انتقال آب آشامیدنی ممنوع کرده اند.

لوله فاضلاب شهری

لوله کشی فاضلاب شهری با شناخت انواع لوله ها می تواند سرمایه گذاری باشد

2. لوله فاضلاب شهری : لوله های پی ایی ایکس PEX

لوله های PEX یا پلی اتیلن متقاطع نیز به لوله های پلاستیکی مقرون به صرفه ای اشاره دارد که معمولاً برای خطوط تامین آب استفاده می شود. مشابه لوله های پی وی سی، از نفوذ زنگ زدگی یا خوردگی به داخل آب جلوگیری می کند.

قابلیت لوله های پی ایی ایکس PEX

حرفه ای ها به سمت لوله های PEX جذب می شوند زیرا انعطاف پذیر هستند و به راحتی در دیوارها، سقف ها، زیرزمین ها و فضاها مختلف کارایی دارند. در عین حال، آنها به اندازه کافی قوی هستند تا در برابر فشارهای منبع آب مقاومت کنند. لوله پلی اتیلن متقاطع نیز برای آب سرد و گرم دارای کد رنگی است که تشخیص و استفاده از لوله‌ها را در هنگام کار آسان می‌کند.

لوله فاضلاب شهری

با انتخاب درست سالها خیالتان را آسوده سازید

3. لوله فاضلاب شهری : لوله های ای بی اس ABS

لوله اکریلونیتریل بوتادین استایرن (ABS) در طبیعت مشابه لوله های پی وی سی است اما بر اساس رنگ مشکی آنها به راحتی قابل شناسایی است. اکریلونیتریل بوتادین استایرن نیز به ویژه در برابر دماهای سرد مقاوم است. این لوله فاضلاب شهری عمدتا برای خطوط هواکش و تخلیه استفاده می شود.

اگرچه نصب این نوع لوله آسان است، اما در صورت قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید می تواند تاب بخورد. لوله های ABS نیز نسبت به انواع دیگر لوله های لوله کشی سر و صدای بیشتری دارند و باعث ایجاد اختلال در برخی موارد می شوند.

لوله فاضلاب شهری

لوله مسی یکی از بهترین انتخاب ها در لوله کشی فاضلاب

4. لوله فاضلاب شهری : لوله های مسی

لوله‌های مسی برای دهه‌ها جزء اصلی صنعت لوله‌کشی بوده است. این نوع لوله‌کشی می‌تواند تا 50 سال دوام بیاورد و معمولاً در سینک‌ها، دوش‌ها، وان‌ها و سایر وسایل خانه‌های جدید و قدیمی یافت می‌شود. لوله های مسی همچنان در بین لوله کش ها و صاحبان خانه ها محبوب هستند، زیرا در برابر خوردگی مقاوم دارند و برای محافظت از کیفیت آب گزینه بسیار عالی است.

برای خطوط آبرسانی می توان از اندازه های مختلف این لوله استفاده کرد. لوله های مسی قادر به تحمل فشار بالای آب هستند و در برابر دمای آب گرم و سرد مقاوم مناسبی از خود نشان می دهند. همچنین می‌توان آن را بازیافت کرد و آن را به گزینه‌ای سازگار با محیط زیست تبدیل نمود.

معایب لوله های مسی

اما همانطور که گفته شد، باید چند اشکال را در در ساختار لوله کشی فاضلاب با لوله های مسی را در نظر گرفت. از آنجایی که این لوله بسیار سفت و سخت است، نمی توان از لوله های مسی در فضاهای تنگ استفاده کرد. همچنین گران ترین نوع لوله در بین لوله هاست. بنابرانی بدیهی است که تا زمانی که قیمت مس در حال افزایش است، هزینه های هر پروژه مربوط به لوله های مسی نیز افزایش یابد.

لوله فاضلاب شهری

قدیمی ترین لوله برای اجرای فاضلاب

5. لوله فاضلاب شهری : لوله های چدنی و فولادی گالوانیزه

لوله های چدنی و لوله های فولادی گالوانیزه به ندرت در ساخت و سازهای جدید گنجانده می شوند، اگرچه معمولاً در خانه های ساخته شده در اوایل قرن بیستم یافت می شود. با این حال، لوله های لوله کشی چدنی بسیار بادوام هستند و امروزه برای بخش هایی از سیستم های توزیع آب مورد استفاده قرار می گیرند. لوله های چدنی معمولاً به عنوان لوله های فاضلاب یا سایر اهداف فاضلاب شهری استفاده می شدند.

محبوبیت آنها عمدتاً از این واقعیت ناشی می شود که آنها در برابر حرارت مقاوم هستند و صدای حرکت آب را کاهش می دهند. اما متأسفانه لوله های چدنی مستعد زنگ زدگی و خوردگی هستند. با گذشت زمان، این بر توانایی آن برای حفظ یک منبع آب تمیز تأثیر می گذارد. این نوع لوله ها تا حد زیادی با لوله های مسی یا PEX در تعمیرات لوله کشی مسکونی جایگزین شده اند.

سوال های متداول

سوال های متداولی از  جانب مردم عامه یا متخصصان این حوزه پرسیده می شود، ما را بر این داشت تا برای مهمترین آنها را در ادامه پاسخ دهیم.

چند نوع لوله آب وجود دارد؟

پنج نوع اصلی لوله فاضلاب شهری وجود دارد که برخی از آنها از دیرباز تا امروز مورد استفاده قرار می گیرند: مس، فولاد گالوانیزه، پلی وینیل کلراید (PVC)، اکریلونیتریل بوتادین استایرن (ABS) و پلی اتیلن متقاطع (PEX). پلی وینیل کلرید کلر (CPVC) نیز استفاده می شود. این نوع لوله را می توان با افزودن کلر به لوله های پی وی سی ایجاد کرد. این نوع لوله فاضلاب شهری با موادی که دارد، عملکرد در دمای بالاتر و مقاومت در برابر آتش و خوردگی را بهبود می بخشد.

بهترین لوله برای لوله کشی چیست؟

لوله پی وی سی به مراتب رایج ترین لوله مورد استفاده در منازل مسکونی است. این نوع لوله مقرون به صرفه و در اتصالات و اندازه های مختلف موجود است. همچنین برای اکثر کاربردهای آب سرد و گرم یک انتخاب عالیست.

آیا PEX بهتر از PVC است؟

لوله های PEX در بین لوله کش ها محبوبیت بیشتری دارند زیرا انعطاف پذیر هستند و نصب آن ها آسان است. برخلاف پی وی سی، نیازی به استفاده از چسب ندارد. ضمنا، در برابر خوردگی مقاوم با لوله های فلزی سازگار است.

بهترین لوله برای استفاده در خط آب زیرزمینی چیست؟

برای خط آب زیرزمینی می توانید از هر دو لوله PVC و PEX استفاده کنید. هر دو می توانند دفن شوند و می توانند فشار بالا را تحمل کنند. همچنین در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاوم هستند.

برای لوله کشی زیرزمینی نیز می توانید از لوله های مسی لوله کشی استفاده کنید زیرا در برابر زنگ زدگی و نشتی مقاوم هستند. البته، آنها به شرایط خاص خاک حساس اند و باید قبل از شروع هر پروژه، ارزیابی های کامل از  ساختمان صورت پذیرد.

لوله فاضلاب شهری

لوله فاضلاب شهری و همه ی آنچه که باید بدانید

نتیجه گیری

انواع لوله فاضلاب شهری برای مقاصد متنوع در نظر گرفته می شود. اما مسئله مهم این است که برای یک شغل موفق به عنوان یک متخصص لوله کشی یا به عنوان صاحب ساختمان مسکونی و تجاری، باید بدانید کدام یک در سیستم های خاص لوله کشی بهترین کارایی را دارند. از سویی دیگر شما می توانید با انتخاب مناسب لوله فاضلاب شهری از هزینه های اضافی پیشگیری کنید و خیالتان را آسوده سازید.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

برچسب ها

پست های مشابه

ممکن است این پست ها هم برای شما مفید باشند