خانه  »  آموزش   »   فاضلاب صنعتی چیست: مشخصات پساب صنعتی و راهکار تصفیه آن

فاضلاب صنعتی چیست: مشخصات پساب صنعتی و راهکار تصفیه آن

فاضلاب صنعتی چیست: مشخصات پساب صنعتی و راهکار تصفیه آن

مقدمه

فاضلاب صنعتی می تواند خسارت های جبران ناپذیری را در طبیعت به دنبال داشته باشد؛ اگر که به شیوه صحیح دفع و یا تصفیه نشود. صنعت آب و فاضلاب با توجه به مواد آلاینده متفاوت در فاضلاب صنعتی، شیوه دفع متفاوتی را نسبت به فاضلاب شهری پیشنهاد می کند. این مواد آلاینده در مواردی می تواند انتخاب لوله های فاضلاب صنعتی متفاوتی را به دنبال داشته باشد. در این مقاله علی رغم این که متوجه می شوید فاضلاب صنعتی چیست با موارد متفاوتی مانند انواع آن و شیوه تخلیه و تصفیه آن نیز آشنا می شوید.

بهتر است فرصت را از دست ندهید و تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

فاضلاب صنعتی (پسماند صنعتی) چیست؟

فاضلاب صنعتی به آن دسته از آب‌هایی اطلاق می‌شوند که در نتیجه فعالیت‌های انسانی پس از استفاده در فعالیت‌های کشاورزی و صنعتی، آلوده شده و دیگر قابل استفاده مستقیم نیستند، زیرا برای سلامت عمومی و به طور کلی برای محیط اطراف خطرناک هستند. دقیقاً به همین دلیل نمی توان آنها را مجدداً به محیط زیست وارد کرد ، زیرا نمی تواند به طور مؤثر آلاینده های موجود را دفع کند. در عمل، تعادل طبیعی اکوسیستم اطراف به طور جدی به خطر می افتد.

اگر به دنبال مشخصات فاضلاب صنعتی هستید که بتواند تشخیص دهید که آیا این پساب صنعتی است یا خیر بهتر است بدانید که آلاینده های زیر را می توان در فاضلاب صنعتی یافت:

  • مواد شناور مانند روغن ها، چربی ها، فوم ها و تمام ترکیبات سبک تر نامحلول در آب؛
  • مواد معلق، یعنی آن دسته از مواد نامحلول که چگالی برابر یا بیشتر از آب دارند و در اثر تلاطم معلق نگه داشته می شوند. آنها می توانند رسوب پذیر و یا غیر قابل ته نشین شدن باشند.
  • مواد کلوئیدی، متشکل از ذراتی با اندازه ای که با هیچ تصفیه ای نمی توان آنها را از آب جدا کرد.
  • مواد محلول، پراکنده در حالت یونی یا مولکولی در آب.

همه این مواد به نوبه خود می توانند مواد درون انواع فاضلاب صنعتی را به جامدات غیر فرار یا جامدات فرار تقسیم کنند.

تفاوت فاضلاب خانگی و صنعتی

4 نوع فاضلاب خانگی، صنعتی، شهری و کشاورزی مشابه فاضلاب خانگی را می توان تشخیص داد. تمرکز ما به ویژه بر روی تفاوت های اصلی بین فاضلاب خانگی و فاضلاب صنعتی است.

فاضلاب خانگی آنها در شهرک های مسکونی، توسط فعالیت های خانگی و متابولیسم انسانی تولید می شوند.

از سوی دیگر، انواع فاضلاب صنعتی، همه آن‌هایی هستند که از ساختمان‌ها و کارخانه‌هایی که در آن‌ها فعالیت‌های تجاری یا تولید کالا انجام می‌شود، به وجود می‌آیند که در نتیجه با آب‌های خانگی و روان‌آب باران متفاوت است. در عمل، پساب های صنعتی شامل تمام آنهایی است که از محیط های تجاری یا صنعتی به دست می آیند.

تفاوت اصلی بین فاضلاب خانگی و فاضلاب صنعتی در منشأ و محل تولید آنها نهفته است: اولی ماهیت خانگی دارند، در حالی که دومی از ساختمان ها یا کارخانه هایی که در آن فعالیت های تجاری یا تولید کالا انجام می شود تخلیه می شود.

با این حال، باید تاکید کرد که تمام فاضلاب هایی که دارای ویژگی های مشابه هستند و توسط قوانین منطقه ای مشخص شده اند، فاضلاب خانگی محسوب می شوند. فاضلاب صنعتی از نظر تئوری می تواند شامل فاضلاب غیر صنعتی نیز در صورت پیش بینی مقررات منطقه ای باشد.

این بدان معناست که فاضلاب صنعتی نه چندان بر اساس معیارهای کیفی، بلکه بر اساس منشاء شناسایی می شود. مناطق در واقع حق دارند ویژگی های کیفی در نظر گرفته شده مشابه آب های داخلی را نشان دهند.

تحقیقات بیشتر در مورد این موضوع، تعیین کرد که تفاوت بین فاضلاب خانگی و فاضلاب صنعتی بر اساس سطح یا ماهیت آلودگی تعیین نمی شود، بلکه به دلیل ماهیت فعالیت هایی است که از آنها منشأ می گیرند.

فاضلاب های صنعتی همچنین شامل آن دسته از فاضلاب های ناشی از فعالیت های صنعتی است که منجر به تخلیه واحد می شود و همچنین شامل هر گونه فاضلاب خانگی می شود.

فاضلاب صنعتی و انواع آن

فاضلاب صنعتی تولید شده در کارخانه ها

این داده‌ها برای طبقه‌بندی انواع مختلف آب و اتخاذ رویکردهای مختلف در خصوص ساخت شبکه‌های فاضلاب در یک کارخانه و اتخاذ مناسب‌ترین و مشخص‌ترین سیستم‌های تصفیه فاضلاب صنعتی با توجه به نیاز فرد مفید است.

آب خنک کننده اگرچه در این مصوبه لحاظ نشده است، اما آب فرآیندی محسوب می شود و به این ترتیب از آن به عنوان پساب صنعتی یاد می شود. در نهایت، فاضلاب شهری، فاضلاب خانگی یا مخلوطی از فاضلاب خانگی، فاضلاب صنعتی و سپس روان‌آب باران و متعاقباً انتقال به شبکه‌های فاضلاب و حاصل از تجمع می‌باشد.

فاضلاب صنعتی: قانون

با توجه به قانون، پساب صنعتی به معنای کلیه آب هایی است که از ساختمان ها یا تأسیساتی که در آن فعالیت های تجاری یا تولید کالا انجام می شود تخلیه می شود که با فاضلابهای خانگی و پساب های شهابی شستشو متفاوت است.

قانون مربوط به تصفیه آب صنعتی مقرر می دارد که درخواست مجوز برای تخلیه باید توسط:

  • نشانی از کمیت و کیفیت تخلیه و حجم سالانه آبی که باید تخلیه شود.
  • نوع گیرنده؛
  • شناسایی نقطه پیش‌بینی شده برای انجام نمونه‌گیری کنترلی.
  • شرح سیستم کلی تخلیه صنعتی، از جمله عملیات مربوطه؛
  • هر سیستمی برای اندازه‌گیری جریان تخلیه‌ها، در صورت نیاز؛
  • جزئیات تجهیزات مورد استفاده در فرآیند تولید و در سیستم های اگزوز و همچنین سیستم های تصفیه مورد استفاده برای اطمینان از رعایت مقادیر حد انتشار.

در موارد خاصی که توسط قانون پیش بینی شده است نیز لازم است ذکر شود:

  • ظرفیت تولید واحد صنعتی است که تولید، تبدیل یا استفاده از مواد خاص یا وجود این مواد در زهکش را تعیین می کند. ظرفیت تولید باید با اشاره به حداکثر ظرفیت ساعتی ضربدر حداکثر تعداد ساعات کار در روز و در حداکثر تعداد روزهای کاری مشخص شود.
  • نیاز ساعتی آب برای هر فرآیند تولید باید مشخص شود

فاضلاب صنعتی: مجوز تخلیه

تخلیه، اشاره به دفع فاضلابی دارد که با یک سیستم جمع آوری پایدار انجام می شود که چرخه تولید فاضلاب را بدون توجه به ماهیت آلاینده آنها، با بخش های دریافت کننده در محیط زیست مانند آب های سطحی، خاک، زیرزمینی و سیستم فاضلاب مرتبط می کند. البته همه صنایع این را می دانند که برای نیاز خود باید از مناسب ترین دستگاه تصفیه آب صنعتی استفاده کنند.

کلیه زهکش ها، چه برای تصفیه آب صنعتی و چه برای تصفیه آب خانگی، باید توسط مرجع ذیصلاح مجاز شناخته شده و با مقادیر حدی که در جداول مختلف ذکر شده است، مطابقت داشته باشند.

هرگونه تخلیه به زیر خاک، از هر گونه فعالیت عمرانی یا صنعتی، ممنوع است. تخلیه بر روی زمین یا لایه های سطحی زیر خاک نیز به طور کلی ممنوع است، به استثنای موارد خانگی و آنهایی که از فعالیت های صنعتی و شهری ناشی می شوند، جایی که تخلیه آن به آب های سطحی از نظر فنی غیرممکن یا بسیار گران است.

در هر صورت، تخلیه روی زمین یا لایه‌های سطحی زیرزمینی زمانی مجاز است که زه‌کشی سیل، آب‌های حاصل از فرآوری سنگ‌های بومی، آب باران از طریق فاضلاب جداگانه و آب‌های ناشی از سرریز مخازن آب نیاز به دفع داشته باشند.

در مورد مجوز تصفیه فاضلاب صنعتی، لازم است با شهرداری محل خود با استفاده از فرم های مورد نیاز تماس بگیرید. درخواست مجوز تخلیه صنعتی برای شهرک جدید باید همزمان با ارائه مدارک راه اندازی ساختمان ارائه شود. درخواست مجوز تخلیه، تخلیه جدید و/یا تغییرات در سیستم تصفیه خانه فاضلاب صنعتی باید 90 روز قبل از انجام کار ارائه شود. زمان پاسخگویی 90 روز است.

البته لازم به ذکر است که فرآیند تصفیه فاضلاب صنعتی به طور مستقل توسط هر منطقه و دستورالعمل های مربوط به آن تنظیم می شود. سپس این بر عهده استان هاست که مجوز تخلیه در آب های سطحی، خاک ها یا لایه های سطحی زیر خاک و آب های زیرزمینی را صادر کنند. در مواردی نیز از سپتیک فاضلاب صنعتی برای دفع پساب های صنعتی که قابلیت اتصال به شبکه ندارند بهره گرفته می شود.

تمام داده ها و اطلاعات مربوط به تخلیه ها در پایگاه های اطلاعاتی خاصی جمع آوری می شود تا به طور دقیق، امکان شناسایی و مکان یابی مکان تخلیه ها به منظور شناخت منابع بالقوه آلودگی و آلاینده های اصلی امکان پذیر باشد.

با هدف مدیریت صحیح و نظارت بر مجوزها، استان‌ها می‌توانند هر از چندگاهی با بررسی‌های خاص با هدف شناسایی دبی‌هایی که به رودخانه‌های مختلف می‌ریزند، سرشماری کلیه تخلیه‌ها در مسیرهای آب‌های سطحی را انجام دهند. هدف تعیین منشاء، ماهیت و موقعیت جغرافیایی و زمین شناسی تخلیه ها و تعیین وضعیت مجوز برای دارندگان آنها است.

نهاد مربوطه که غالبا اداره آب و فاضلاب است است، درخواست های مجوز تخلیه به فاضلاب را از نظر فنی ارزیابی می کند و مجوز لازم را در صورت رعایت مقررات مربوطه صادر می شود.

رها سازی پساب فاضلاب های صنعتی

رها سازی پساب فاضلاب های صنعتی

فاضلاب صنعتی: سیستم های تصفیه – بازیافت

پس از تجزیه و تحلیل جنبه نظارتی در مورد تصفیه پسماندهای صنعتی، لازم است که موضوع اکولوژیکی مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. پساب همان آب است، کالایی بسیار گرانبها که تصادفی به آن «طلای آبی» نمی گویند. خب، حتی پسماندها نیز قابل بازیافت هستند. همه اینها به کاهش قابل توجه اثرات زیست محیطی، محافظت بهتر از طبیعت اطراف تبدیل می شود. علاوه بر این، شرکت ها با تجهیز خود به تصفیه خانه های فاضلاب صنعتی دارای گواهی خاص، می توانند هزینه ها را به میزان قابل توجهی کاهش داده و با قوانین سازگار شوند. تصفیه‌خانه‌های فاضلاب صنعتی نیز جزء کالاهای سرمایه‌ای صنایع و شرکت‌ها هستند.

استفاده مجدد و بازیافت پساب های خانگی، مشابه فاضلاب های خانگی، شهری و صنعتی توسط فرمان قانونی تنظیم می شود. این قوانین مشخص کننده پارامترهایی است که نشان می دهد که آب باید در چه وضعیتی قرار بگیرد. این پارامترها همچنین شامل مقادیر شیمیایی و بیولوژیکی بسته به استفاده از فاضلاب تصفیه شده می باشد.

هر فاضلاب دارای ویژگی های خاص خود است که بر اساس آن باید مناسب ترین تصفیه خانه های فاضلاب صنعتی را شناسایی کرد. فاضلاب خانگی دارای مقدار زیادی آلاینده آلی و طبیعی است. از سوی دیگر، در آب های صنعتی، غلظت بیشتری از مواد با شیوع سنتز شیمیایی وجود دارد.

پس از تصفیه آب صنعتی، سه هدف اصلی استفاده از آن آب را می توان شناسایی کرد:

  • آبیاری: برای آبیاری محصولاتی که برای مصرف انسان یا حیوان در نظر گرفته شده اند، محصولاتی که برای تولید برق یا به طور کلی برای آبیاری زمین های ورزشی، باغ ها و فضای سبز در نظر گرفته شده اند استفاده می شود.
  • غیرنظامی: برای تمیز کردن خیابان های مراکز شهری، شستن سطل های زباله، تامین سیستم های سرمایشی و گرمایشی، به جز سیستم های زهکشی توالت ها استفاده می شود.
  • صنعتی: به عنوان آب برای سیستم های آتش نشانی، سیستم های شستشو و برای چرخه های پردازش صنعتی استفاده می شود (به جز چرخه هایی که فاضلاب تصفیه شده را با مواد غذایی یا محصولات آرایشی و بهداشتی و دارویی در تماس هستند).

دو نمونه از کارآمدترین دستگاه‌های با هدف تصفیه صنعتی را می‌توان شناسایی کرد: سیستم تک‌بلوک ATLAS AT OVAL برای کاربران متوسط ​​EN 12566-3 و تصفیه بیولوژیکی پیشرفته فاضلاب حاصل از پردازش محصولات کشاورزی با سیستم چند مرحله‌ای Dorabaltea.

ATLAS AT OVAL یک سیستم بسیار قابل اعتماد است که برای تصفیه فاضلاب خانگی و مشابه، از کاربران مسکونی یا مسکونی متوسط ​​/ بزرگ در نظر گرفته شده است. این دستگاه کارایی بالایی را برای تصفیه آب تضمین می کند و به لطف طراحی جمع و جور خود باعث کاهش آلایندگی های موجود در آب می شود. این مدل به لطف استفاده از نوآورانه‌ترین فناوری‌ها در این بخش، با مصرف کم منابع کار می‌کند تا از انتشار CO2 جلوگیری کند و هزینه‌های عملیاتی را کاهش دهد.

مزایای اصلی سیستم ATLAS AT OVAL به شرح زیر است:

  • سیستم تک بلوک و هزینه نصب بسیار پایین؛
  • بدون بو؛
  • سطح سر و صدای بسیار کم؛
  • هزینه های نگهداری و مدیریت کم؛
  • بدون قطعات متحرک داخلی در معرض سایش؛
  • فرآیندهای بیولوژیکی خود فعال
  • واکنش پذیری به پیک های روزانه
تصفیه فاضلاب صنعتی

تصفیه فاضلاب صنعتی

از سوی دیگر، فرآیند تصفیه بیولوژیکی چند مرحله‌ای MBAS DORABALTEA امکان مدیریت انواع بار هیدرولیکی و آلی پساب حاصل از فعالیت‌های فرآوری کشاورزی مواد غذایی را فراهم می‌کند.

فاضلاب کشاورزی و مواد غذایی بسته به دوره های مختلف سال با نوسانات بار بالا و پایین مشخص می شود. یک سیستم بیولوژیکی معمولی نمی تواند این تغییرات را که به طور قابل توجهی بر ویژگی های فاضلاب تأثیر می گذارد، تحمل کند. از طرف دیگر، برخی از تصفیه خانه های فاضلاب صنعتی قادر هستند تمام تغییرات ایجاد شده را به خوبی مدیریت کنند.

مزایای اصلی این دستگاه به شرح زیر است:

  • مدولار بودن، زیرا کارخانه را می توان در طول زمان گسترش داد، بنابراین با تغییر نیازهای تجاری سازگار می شود.
  • مصنوعات وسایل نقلیه، بنابراین امکان عبور با خیال راحت وجود دارد.
  • امکان نصب در بالای زمین؛
  • بهینه سازی توان نصب شده برای دستیابی به حداکثر صرفه جویی در انرژی؛

کلام پایانی عمران پی بنیس

در این مقاله فاضلاب صنعتی را تعریف کردیم. به موارد محیط زیستی و شیوه تصفیه فاضلاب صنعتی اشاره شد. پس به صورت کلی می توان گفت در این مقاله ما متوجه شدیم که فاضلاب صنعتی چیست و تخلیه فاضلاب صنعتی به روش صحیح چگونه انجام می پذیرد. شیوه های طراحی تصفیه خانه های فاضلاب های صنعتی شرح داده شد و همچنین گفتیم که استاندارد های فاضلاب صنعتی چگونه است.

اگر به متخصص و یا مشاوره صحیح در مورد فاضلاب داشته باشید، می توانید با تماس با مشاوران تخصصی شرکت عمران پی بنیس کار خود را به شیوه درست و قانونی پیگیری کنید.

در پایان اگر نظر و یا توضیحات تکمیلی در مورد فاضلاب و پساب صنعتی داشتید، خوشحال می شویم در بخش دیدگاه های همین پست با ما در ارتباط باشید.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

برچسب ها

پست های مشابه

ممکن است این پست ها هم برای شما مفید باشند