خانه  »  آموزش   »   تصفیه فاضلاب چیست: 9 مرحله تصفیه فاضلاب

تصفیه فاضلاب چیست: 9 مرحله تصفیه فاضلاب

تصفیه فاضلاب چیست: 9 مرحله تصفیه فاضلاب

مقدمه

اگر برای شما سوال شده که تصفیه فاضلاب پس از تخلیه به اگو شهری، چگونه انجام می شود، بهتر است این مقاله را از دست ندهید. در این مقاله به این نکته می پردازیم که تصفیه فاضلاب چیست. سپس با بیان مراحل اصلی تصفیه فاضلاب شهری و صنعتی ادامه میدهیم. هر کدام از این مراحل را به صورت کامل شرح میدهیم تا شما با فرایند تصفیه فاضلاب به صورت کامل آشنا شوید.

پس خواندن این مقاله را از دست ندهید تا اطلاعات را از دست ندهید.

تصفیه فاضلاب چیست

تصفیه فاضلاب فرآیند تبدیل پساب (آبی که دیگر مورد نیاز نیست یا دیگر برای استفاده مناسب نیست) به آب آبریزی است که می تواند دوباره به محیط تخلیه شود. این فاضلاب ممکن است توسط فعالیت هایی از جمله حمام کردن، شستشو، استفاده از توالت و روان آب باران تشکیل شود. فاضلاب مملو از آلاینده ها از جمله باکتری ها، مواد شیمیایی و سایر سموم است. هدف اصلی تصفیه فاضلاب کاهش آلاینده ها به سطوح قابل قبول است تا آب برای تخلیه مجدد به محیط زیست ایمن شود.

به بیان دیگر می توان گفت تصفیه فاضلاب فرآیندی است که برای حذف آلاینده‌ها از فاضلاب و تبدیل آن به پساب استفاده می‌شود که می‌تواند با حداقل تأثیر بر محیط زیست به چرخه آب بازگردانده شود یا مستقیماً مجدداً مورد استفاده قرار گیرد. مورد دوم احیای آب نامیده می شود زیرا فاضلاب تصفیه شده را می توان برای اهداف دیگری استفاده کرد. فرآیند تصفیه در یک تصفیه خانه فاضلاب (WWTP) انجام می شود که اغلب به عنوان یک تاسیسات بازیابی منابع آب (WRRF) یا یک کارخانه تصفیه فاضلاب (STP) نامیده می شود. آلاینده های فاضلاب شهری (خانوارها و صنایع کوچک) حذف یا تجزیه می شوند.

با این حال، تصفیه فاضلاب دقیقا چیست و چگونه کار می کند؟ خوب، این چیزی است که ما در دو بخش بعدی می آموزیم.

انواع تصفیه فاضلاب

در حال حاضر تصفیه فاضلاب پیشرفته به دو شکل صورت می پذیرد. دو مکانیسم تصفیه فاضلاب به نام های تصفیه فاضلاب به روش شیمیایی یا فیزیکی و تصفیه به روش بیولوژیکی فاضلاب وجود دارد. تصفیه خانه های بیولوژیکی زباله، از مواد بیولوژیکی و باکتری ها برای تجزیه مواد زائد استفاده می کنند. از دیگر روش های تصفیه فاضلاب میتوان به تصفیه خانه های فیزیکی زباله از واکنش های شیمیایی و همچنین فرآیندهای فیزیکی برای تصفیه فاضلاب استفاده می کنند، اشاره کرد.

در حالی که سیستم های تصفیه بیولوژیکی برای تصفیه فاضلاب خانگی و اماکن تجاری ایده آل هستند، تصفیه خانه های فیزیکی فاضلاب بیشتر برای تصفیه فاضلاب صنایع، کارخانه ها و شرکت های تولیدی استفاده می شود. توجه داشته باشید که ضایعات و فاضلاب صنعتی در اینجا موضوعی بسیار نگران کننده است زیرا اکثر فاضلاب های صنعتی حاوی مواد شیمیایی و سایر سموم هستند که می توانند تا حد زیادی به محیط زیست آسیب بزنند.

مراحل تصفیه فاضلاب

در زیر فرآیند گام به گام مراحل تصفیه فاضلاب شهری و صنعتی آورده شده است. این روش یکی از جدید ترین روش های تصفیه فاضلاب است که در کل دنیا به کار گرفته می شود.

تفاوت فاضلاب صنعتی و فاضلاب شهری

#1 مراحل تصفیه فاضلاب: جمع آوری فاضلاب

جمع آوری فاضلاب اولین مرحله در فرآیند تصفیه فاضلاب است. سیستم های جمع آوری توسط مدیریت شهری، مالکان خانه و همچنین صاحبان مشاغل ایجاد می شود تا اطمینان حاصل شود که تمام فاضلاب جمع آوری شده و به یک نقطه مرکزی هدایت می شود.

توجه داشته باشید که فاضلاب جمع آوری شده در اینجا عمدتاً آبی است که در فعالیت های روزمره ما مانند ظروف پخت و پز، حمام کردن، شستن لباس ها و غیره استفاده می شود. این آب به کمک سیستم اگو شهری جمع‌آوری شده و سپس با استفاده از سیستم‌های زهکشی زیرزمینی یا توسط مسیرهای خروجی که متعلق به صنایع است به تصفیه خانه هدایت می‌شود.

از آنجایی که کوچکترین مشکل در مسیر خروجی فاضلاب ممکن است روند کلی تصفیه را تحت تأثیر قرار دهد، مشاغلی که این فرآیند را مدیریت می کنند مراقبت بیشتری برای جلوگیری از هر گونه اتفاق ناگوار انجام می دهند. با این حال باید این نکته را در نظر داشت که انتقال فاضلاب باید تحت شرایط بهداشتی انجام شود. لوله ها یا مسیرهای انتقال فاضلاب باید ضد نشت باشند و افرادی که خدمات طاقت فرسای مدیریت تعمیر و نگهداری فاضلاب را ​​ارائه می دهند باید لباس محافظ بپوشند.

#2 مراحل تصفیه فاضلاب: کنترل بو

در تصفیه خانه، می توان گفت کنترل بو مهم است. فاضلاب حاوی مقدار زیادی مواد کثیف است که با گذشت زمان با فعالیت میکروب ها در آن، باعث ایجاد بوی بد می شود. برای اطمینان از عاری بودن مناطق اطراف از بوی بد، فرآیندهای تصفیه بو در تصفیه خانه آغاز می شود. تمام منابع بو با استفاده از مواد شیمیایی برای خنثی کردن عناصر مولد بوی بد کنترل می شوند. این اولین فرآیند تصفیه خانه فاضلاب است و بسیار مهم است.

#3 مراحل تصفیه فاضلاب: غربالگری

این مرحله بعدی در فرآیند تصفیه فاضلاب است. غربالگری شامل برداشتن اشیاء بزرگ مانند پوشک، تکه های پنبه، پلاستیک، پوشک، پارچه‌های نخی و پلاستیکی، لوازم بهداشتی، دستمال مرطوب صورت، بطری‌های شکسته یا سر بطری است که به هر طریق ممکن است به تجهیزات آسیب برساند.

عدم رعایت این مرحله منجر به مشکلات دائمی ماشین آلات و تجهیزات می شود. تجهیزات طراحی شده ویژه برای خلاص شدن از شر ذرات ریزی استفاده می شود که معمولاً توسط آب باران به خطوط فاضلاب ریخته می شوند. ضایعات جامد خارج شده از فاضلاب سپس حمل و در محل دفن زباله دفع می شوند.

#4 مراحل تصفیه فاضلاب: تصفیه اولیه

این فرآیند از مکانیسم تصفیه فاضلاب، شامل جداسازی ماده جامد ماکروبیوتیک از فاضلاب است. تصفیه اولیه با ریختن فاضلاب در مخازن بزرگ برای ته نشین شدن مواد جامد در سطح مخازن انجام می شود. لجن، زباله جامدی که در سطح مخازن ته نشین می شود، توسط دستگاه های بزرگ خارج می شود و به مرکز مخازن استوانه ای رانده می شود و بعداً برای تصفیه بیشتر از مخازن خارج می شود. سپس آب باقیمانده برای تصفیه ثانویه پمپ می شود.

#5 مراحل تصفیه فاضلاب: تصفیه ثانویه

فاضلاب شهری

فاضلاب شهری و چگونگی آن

این مرحله را به عنوان فرآیند لجن فعال در تصفیه فاضلاب می شناسند. مرحله تصفیه ثانویه شامل اضافه کردن لجن به فاضلاب برای اطمینان از تجزیه بیشتر آن است. ابتدا مقداری هوا به مخازن هوادهی عظیم پمپاژ می شود که فاضلاب را با لجن مخلوط می کند (که اساساً مقدار کمی لجن است) که باعث رشد باکتری هایی می شود که از اکسیژن استفاده می کنند و رشد میکروارگانیسم های کوچک دیگری که مواد آلی باقی مانده را مصرف می کنند.

این فرآیند منجر به تولید ذرات بزرگی می شود که در کف مخازن بزرگ قرار می گیرند. فاضلاب به مدت 3 الی 6 ساعت از مخازن بزرگ عبور می کند.

#6 مراحل تصفیه فاضلاب: جابجایی جامدات زیستی

مواد جامدی که پس از مراحل تصفیه فاضلاب اولیه و ثانویه ته نشین می شوند به سمت تجزیه کننده هدایت می شوند . تجزیه کننده ها در دمای اتاق فعال می شوند. پسماندهای جامد سپس به مدت یک ماه تحت تجزیه بی هوازی قرار می گیرند. در طی این فرآیند، گازهای متان تولید می‌شود و جامدات زیستی غنی از مواد مغذی تشکیل می‌شود که بازیافت شده و به شرکت‌های محلی آب‌زدایی می‌شوند.

گاز متان تشکیل شده معمولاً به عنوان منبع انرژی در تصفیه خانه ها استفاده می شود. می توان از آن برای تولید الکتریسیته در موتورها یا صرفاً برای به حرکت درآوردن تجهیزات کارخانه استفاده کرد. از این گاز می توان در بویلرها برای تولید گرما برای تجزیه کننده ها نیز استفاده کرد.

#7 مراحل تصفیه فاضلاب: تصفیه مرحله سوم

این مرحله مشابه مرحله ای است که توسط تصفیه خانه های آب آشامیدنی استفاده می شود که آب خام را برای مصارف آشامیدنی تمیز می کنند. مرحله تصفیه سوم توانایی حذف ناخالصی های فاضلاب را تا 99 درصد دارد. این باعث تولید آب پساب می شود که به کیفیت آب آشامیدنی نزدیک است. متأسفانه، این فرآیند کمی گران است زیرا به تجهیزات ویژه، اپراتورهای تجهیزات آموزش دیده و بسیار ماهر، مواد شیمیایی و تامین انرژی پایدار نیاز دارد. همه اینها به راحتی در دسترس نیستند.

#8 مراحل تصفیه فاضلاب: ضدعفونی کردن

پس از مرحله تصفيه اوليه و فرآيند تصفيه ثانويه، هنوز در فاضلاب تصفيه شده باقيمانده، برخي بيماري‌ها وجود دارند كه باعث ايجاد ارگانيسم‌ها مي‌شوند. برای از بین بردن آنها، فاضلاب باید حداقل به مدت 20-25 دقیقه در مخازن حاوی مخلوطی از کلر و هیپوکلریت سدیم ضدعفونی شود.

فرآیند ضدعفونی بخشی جدایی ناپذیر از فرآیند تصفیه است زیرا از سلامت حیوانات و مردم محلی که بعداً از آب برای مقاصد دیگر استفاده می کنند محافظت می کند. پساب (فاضلاب تصفیه شده) بعداً از طریق آبراه های محلی به محیط زیست رها می شود . این آب اکنون ممکن است در صنایع، برای آبیاری و برای انجام طیف وسیعی از اهداف دیگر مانند شستن لباس ها و غیره استفاده شود.

#9 مراحل تصفیه فاضلاب: تصفیه لجن

لجنی که در طی فرآیندهای تصفیه اولیه و ثانویه تولید و جمع آوری می شود، نیاز به غلظت و غلیظ شدن دارد تا امکان پردازش بیشتر فراهم شود. این لجن ها در مخازن ضخیم کننده قرار می گیرد که به آن اجازه می دهد ته نشین شود ا در نهایت  از آب جدا می شود.

این فرآیند می تواند تا 24 ساعت طول بکشد. آب باقیمانده جمع آوری شده و برای تصفیه بیشتر به مخازن بزرگ هوادهی بازگردانده می شود. لجن سپس تصفیه شده و به محیط بازگردانده می شود و می تواند برای مصارف کشاورزی استفاده شود.

مزایای تصفیه فاضلاب

تصفیه فاضلاب

تصفیه فاضلاب

تصفیه فاضلاب بهداشتی و انسانی دارای مزایای متعددی است . به عنوان مثال، تصفیه فاضلاب تضمین می کند که محیط تمیز نگه داشته می شود، آلودگی خاصی در آب رها شده وجود ندارد.

احتمالاً در این مرحله می دانید که جلوگیری از آلودگی آب چقدر مهم است. به هر حال، فاضلاب باعث ایجاد بیماری های بی شماری هم در انسان و هم در حیوانات می شود. در بدترین موارد حتی ممکن است منجر به مرگ شود. تصفیه فاضلاب آلودگی آب را به حداقل می رساند و در نتیجه ما را ایمن و سالم نگه می دارد.

ما همچنین این فرآیند را می ستاییم. زیرا به طرز هوشمندانه ای از مهمترین منبع طبیعی یعنی آب استفاده می کند. پس از تصفیه می توان از آب برای دستگاه های خنک کننده در کارخانه ها و صنایع استفاده کرد. نیاز به استفاده از آب شیرین را به حداقل می رساند و در نتیجه به نوعی باعث صرفه جویی در مصرف آب می شود.

تصفیه فاضلاب همچنین از شیوع بیماری های قابل انتقال از طریق آب جلوگیری می کند و مهمتر از همه، تضمین می کند که آب کافی برای اهداف دیگر مانند آبیاری وجود دارد. به همین دلیل است که تشویق به این روند و تبدیل آن به بخشی از زندگی روزمره بسیار مهم است.

در نهایت باید توجه داشت که فاضلاب ترکیبی پیچیده از چندین ماده شیمیایی خاص، مواد مغذی و مهمتر از همه ذرات فلزی تشکیل شده است. بازیابی ذرات فلزی، به صورت خاص می تواند به طور موثری نیازهای سطح جامعه از منابع طبیعی مفید را برطرف کند.

دانشمندان به طور مداوم از روش‌های جدیدی برای بهبود فرآیند بازیابی منابع از پساب استفاده می‌کنند و به لطف آنها، اکنون می‌توانیم از پساب تصفیه‌شده برای اهداف مختلف استفاده کنیم.

کلام آخر عمران پی بنیس

به طور خلاصه، فرآیند تصفیه فاضلاب که یکی از مهمترین فرآیندهای حفاظت از محیط زیست است بیان شد. اکثر تصفیه خانه های فاضلاب فاضلاب منازل و مکان های تجاری را تصفیه می کنند. فاضلاب کارخانه‌های صنعتی، پالایشگاه‌ها و کارخانه‌های تولیدی معمولاً در تأسیسات همان محل تصفیه می‌شوند. این تاسیسات به گونه ای طراحی شده اند که اطمینان حاصل شود که فاضلاب قبل از رهاسازی به محیط محلی تصفیه می شود.

مقداری از آب برای خنک کردن ماشین آلات داخلی استفاده می شود و دوباره تصفیه می شود. آنها سعی می کنند اطمینان حاصل کنند که چیزی از دست نمی رود. دفع فاضلاب تصفیه نشده در رودخانه‌ها، دریاچه‌ها، اقیانوس‌ها یا محیط‌زیست غیرقانونی است و اگر مقصر شناخته شود، می‌توان پیگرد قانونی داشت.

در هر صورت، از آنجایی که فاضلاب موضوعی جدی است، تصفیه آن باید بارها و بارها تشویق شود. این نه تنها به صرفه جویی در مصرف آب کمک می کند و در نتیجه راه را به سوی یک محیط زیست سالم و پایدار هموار می کند، بلکه از خطرات ناشی از آب که جان میلیون ها انسان را به خطر می اندازد نیز جلوگیری می کند.

در پایان اگر سوالی داشتید که ذهن شما را به خود درگیر کرده است می توانید در بخش دیدگاه ها مطرح کنید تا متخصصین عمزان پی بنیس بررسی و به آنها پاسخ دهند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

برچسب ها

پست های مشابه

ممکن است این پست ها هم برای شما مفید باشند