خانه  »  آموزش   »   فاضلاب خانگی چیست: آشنایی با 2 مورد و روش های دفع آن

فاضلاب خانگی چیست: آشنایی با 2 مورد و روش های دفع آن

فاضلاب خانگی چیست: آشنایی با 2 مورد و روش های دفع آن

فاضلاب حاصل از فعالیت های انسانی در خانه ها مانند حمام، لباسشویی، ظرف شویی، دفع زباله، توالت و غیره را فاضلاب خانگی می نامند که معمولاً حاوی مقادیر نسبتاً کمی آلاینده است اما حتی مقدار کمی از آلاینده ها می تواند تأثیر زیادی بر محیط زیست بگذارد. از این رو، یک سیستم تصفیه فاضلاب خانگی که به درستی نصب و نگهداری می شود برای تصفیه و دفع فاضلاب خانگی، تأثیر آن بر آب های زیرزمینی و سطحی را به حداقل می رساند.

روش های دفع فاضلاب خانگی

پس از تعریف فاضلاب خانگی در بخش قبل بهتر است با روش های دفع پساب های ناشی از فاضلاب خانگی آشنا شوید. فاضلاب خانگی پس از تصفیه فاضلاب به دو روش اصلی زیر در طبیعت دفع می شود.

  • سیستم حفاظتی
  • سیستم حمل آب

در ادامه به تفصیل در مورد هر کدام از روش ها توضیح خواهیم داد.

#1 روش های دفع فاضلاب خانگی: سیستم حفاظتی

گاهی اوقات سیستم را سیستم خشک نیز می نامند. این سیستم قدیمی است اما در شهرهای کوچک و روستاها رواج دارد. انواع مختلف زباله و آب طوفان جمع آوری شده و به طور جداگانه دفع می شوند. زباله ها در سطل های زباله ای که در کنار جاده ها قرار داده شده اند جمع آوری می شوند و از آنجا با کامیون ها یک یا دو بار در روز به محل دفع منتقل می شوند. تمام بخش غیر قابل احتراق زباله مانند خاک رس گرد و غبار ماسه و غیره برای پر کردن مناطق سطح پایین برای بازیابی زمین برای توسعه آینده شهر استفاده می شود. بخش قابل احتراق زباله سوخته می شود. مواد پوسیده سوزانده شده یا تبدیل به کود خشک شده و دفع می شوند.

فضولات انسان به طور جداگانه در توالت های نگهداری جمع آوری می شود. پسماندهای مایع و نیمه مایع پس از برداشتن خاک شبانه به صورت جداگانه جمع آوری می شوند و با کامیون به خارج از شهر منتقل شده و در محل خاصی دفن می شوند. پس از 2-3 سال خاکی که در فاضلاب خانگی در آن دفن شده است به کود آلی تبدیل می شود. در سیستم حفاظتی، سیلاب و آب طوفان به طور جداگانه در زهکش های بسته به محل دفع حمل می شوند که در آنجا اجازه می دهند بدون تصفیه با آب رودخانه مخلوط شوند.

در این روش دو روش سنتی وجود دارد که هم اکنون نیز در برخی از شهر ها و روستاها رواج دارد.

مزایا و معایب سیستم دفع حفاظتی فاضلاب خانگی

  • هزینه اولیه بسیار پایین
  • به دلیل بوی بد مستراح، آنها باید دور از اتاق نشیمن ساخته شوند، بنابراین ساختمان نمی تواند به عنوان واحدهای فشرده ساخته شود.
  • ظاهر زیبایی شهر را نمی توان بهبود بخشید
  • برای دفن مواد دفعی به مساحت وسیعی نیاز است.
  • فاضلاب خانگی فوراً حذف نمی شود، بنابراین تجزیه آن قبل از حذف شروع می شود.
  • این سیستم کاملاً وابسته به عامل انسانی است. در صورت برخورد رفتگران. خطر شرایط غیربهداشتی در آن وجود دارد.

#2 روش های دفع فاضلاب خانگی: سیستم حمل با آب

فاضلاب خانگی چیست

فاضلاب خانگی چیست

با توسعه و پیشرفت شهرها نیاز مبرمی به جایگزینی سیستم حفاظتی با نوعی سیستم بهبود یافته احساس شد که در آن از نیروی انسانی برای جمع آوری و انتقال فاضلاب استفاده نشود. پس از آزمایش های زیاد مشخص شد که آب تنها ارزان ترین ماده ای که به راحتی می توان برای جمع آوری و انتقال فاضلاب استفاده کرد. از آنجایی که در این سیستم آب ماده اصلی است بنابراین به آن سیستم حمل آب می گویند.

در این سیستم مواد دفعی در مقادیر زیادی آب مخلوط می‌شوند و ذرات آن‌ها از طریق سیستم‌های فاضلابی که به درستی طراحی شده‌اند از شهر خارج می‌شوند و پس از تصفیه لازم به صورت رضایت‌بخش دفع می‌شوند.

فاضلاب های تشکیل شده در سیستم حمل آب از 99.9 درصد آب و 1.1 درصد مواد جامد تشکیل شده است. تمام این مواد جامد به صورت معلق باقی می مانند و وزن مخصوص آب را تغییر نمی دهند بنابراین می توان از تمام فرمول های هیدرولیکی به طور مستقیم در طراحی سیستم فاضلاب استفاده کرد.

مزایا و معایب سیستم حمل با آب فاضلاب خانگی

  • هزینه اولیه بالایی دارد.
  • از آنجایی که توالت ها بوی بدی ندارند، تمیز و مرتب می مانند و از این رو به راحتی سرویس های بهداشتی در ساختمان ساخته می شوند، بنابراین ساختمان ها ممکن است فشرده باشند.
  • ظاهر زیبایی شناختی خوبی از شهر به دست می آید.
  • مساحت کمتری در مقایسه با سیستم حفاظتی مورد نیاز است.
  • فضولات فوراً با آب خارج می شوند، بدون مشکل بوی بد یا مشکل بهداشتی.
  • از آنجایی که هیچ عامل انسانی در این سیستم دخالت ندارد، مشکلی مانند سیستم حفاظتی وجود ندارد.

انواع فاضلاب خانگی

املاک تجاری، صنعتی و مسکونی برای سلامت، بهداشت و زیبایی به سیستم های تامین آب شیرین و دفع فاضلاب خانگی وابسته هستند. دو نوع فاضلاب وجود دارد .

  • بلک واتر (آب سیاه): حاوی مواد زائد انسانی و پاتوژن های مضر است.
  • آب خاکستری: شامل تخلیه آب از منابعی مانند دوش، سینک و ماشین لباسشویی است. اگرچه آب خاکستری برای نوشیدن به اندازه کافی تمیز نیست، اما حاوی پاتوژن های مضر نیست.

(ما در مقاله ای انواع روش های دفع شبکه فاضلاب شهری را توضیح داده ایم که می توانید آن را مطالعه کنید.)

انواع فاضلاب خانگی: آب سیاه

در میان انواع فاضلاب خانگی بلک واتر یا آب سیاه به فاضلابی اطلاق می شود که شامل مدفوع انسان، ادرار و سایر مواد از توالت یا ادرار است. این فاضلاب تصفیه نشده از حمام یا مکان های استفاده به مناطق مهار هدایت می شود. این نوع آب همچنین ممکن است حاوی مواد شیمیایی مضر، رواناب یا مواد سمی باشد. بلک واتر حاوی باکتری‌ها، تک یاخته‌ها، ویروس‌ها و سایر عوامل بیماری‌زا است که می‌توانند با تماس با پوست یا خوردن آب باعث بیماری یا بیماری شوند.

اگر سیستم فاضلاب تاسیسات شما عقب نشینی کرد یا دچار سیل شد، سعی نکنید خودتان منطقه را تمیز کنید. یک شرکت لوله‌کشی تجاری دارای مجوز در تهران به نام عمران پی بنیس، تخصص و ابزار لازم برای تمیز کردن زباله‌ها، مهار آب و بازگرداندن سیستم به شرایط کار را دارد.

انواع فاضلاب خانگی: آب خاکستری

آب خاکستری به تخلیه آب غیر خطرناک از سایت های خانگی و تجاری، از جمله خانه ها، ساختمان های آپارتمانی، بیمارستان ها و ساختمان های اداری اشاره دارد. این آب فاضلاب خانگی معمولاً از دوش، سینک ظرفشویی، ماشین ظرفشویی و سایر منابعی که با فضولات انسانی تماس نداشته اند، می آید.

آب خاکستری ممکن است حاوی روغن های حاصل از پخت و پز یا پوست انسان، مو، صابون یا تکه های غذا باشد. معمولاً حاوی غلظت عوامل بیماری زایی که آب سیاه دارد نیست. با این حال، می تواند حاوی مقادیر کمی از آلاینده ها باشد و در صورت استفاده و نوشیدن باعث بیماری شود.

اگر سیستم حذف آب خاکستری تأسیسات شما دچار مشکل شود؛ باید به سرعت تصفیه شود زیرا آب خاکستری می تواند در عرض 48 ساعت به آب سیاه تبدیل شود. یک لوله کش فاضلاب حرفه ای از بهترین شیوه های صنعت برای تعمیرات سیستم آب خاکستری پیروی می کند.

تاسیسات فاضلاب خانگی

تاسیسات فاضلاب خانگی دارای سه جزء اصلی است.

  1. طراحی فاضلاب شهری
  2. طراحی فاضلاب ساختمانی
  3. لوله کشی و پیاده سازی

اگر می خواهید به شبکه اصلی فاضلاب شهری متصل شوید بهتر است که یک آشنایی نسبی با فاضلاب شهری منطقه مسکونی خود داشته باشید. چرا که برای اتصال فاضلاب خانگی به فاضلاب شهری نباید دچار مشکل شوید.

در مرحله دوم بر مبنای اطلاعات کسب شده از مرحله قبل لوله کشی های فاضلاب خانگی خود را توسط یک متخصص در زمینه طراحی لوله کشی فاضلاب ساختمان طراحی می کنید و در مرحله پایانی به کمک یک لوله کش آن را پیاده می کنید. با به خدمت گرفتن یک متخصص نیاز به دانستن نحوه نصب فاضلاب خانگی به شهری ندارید. این کار به راحتی انجام می شود.

فاضلاب خانگی به کجا می ریزد

مدیریت فاضلاب شهری

مدیریت فاضلاب شهری

با توجه به مشکلات ورود آب فاضلاب به طبیعت، رها سازی فاضلاب خانگی در طبیعت امری بسیار خطرناک و مضر است. پس کارشناسانی وجود دارند که در ابتدا فاضلاب خانگی را تصفیه می کنند. تصفیه فاضلاب خانگی انجام شده کمک می کند تا برخی از این آب ها دوباره به چرخه استفاده برگردند، اما برخی دیگر که قابلیت استفاده برای مصارف خانگی یا صنعتی ندارند، به صورت شیمیایی تجزیه می شوند. در نهایت پس از اینکه مشکلات زیست محیطی که در قبل از تصفیه به وجود می آوردند را از دست می دهند، به بستر آب های سطحی رها می شوند.

منهول فاضلاب خانگی

شاید شما در محل زندگی خود دریچه هایی دیده باشید. این دریچه ها در واقع، دریچه منهول نامیده می شود. اما اگر دوست دارید بدانید منهول چیست، همین الان دست به کار شوید و مقاله ای با همین عنوان را مطالعه کنید تا اطلاعات تکمیلی در این باره را کسب کنید.

لوله کشی فاضلاب خانگی

هر کاری نیاز به یک متخصص دارد. لوله کشی فاضلاب نیز یکی از آن کار هاست. لوله های استفاده شده در فاضلاب خانگی به نسبت نیاز در ابعاد و جنس های متفاوتی تولید و به بازار عرضه می شود. این متخصص است که تشخیص می دهد که لوله فاضلاب خانگی شما از چه جنس و در چه ابعادی باید باشد.

استاندارد های لازم برای اتصال لوله کشی فاضلاب خانگی باید بنا بر اصول مهندسی اعلام شده باشد. در غیر این صورت ناظران ساختمانی اجازه اتمام کار را به معماران و مهندسین عمران ساختمان نخواهند داد. شیوه صحیح لوله کشی کمک می کند در دراز مدت دچار مشکلات در فاضلاب خانگی خود نشوید.

کلام آخر عمران پی بنیس

در این مقاله ضمن تعریف فاضلاب خانگی متوجه شدیم که انواع فاضلاب خانگی چیست و پساب های تولید شده در این نوع فاضلاب به چه شکل است. در ضمن به یکی از سوالات رایج در مورد اینکه فاضلاب خانگی به کجا می ریزد پاسخ داده شد. در نهایت نیز با لوله کشی درست و اصولی و موارد مهم آن آشنا شدید.

وجود متخصصین در هر حوزه ای نیاز به تجربه و مهارت لازم دارد. در شرکت فاضلاب شهری عمران پی بنیس به راحتی می توانید مشکلات خود را مطرح کنید و از آن منظر با متخصصین ما صحبت کنید. در صورت نیاز نیز متخصصان ما می توانند کار شما را با کیفیت مطلوب انجام دهند.

در پایان اگر نظری دارید با ما در بخش دیدگاه های زیر همین پست در میان بگذارید.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

برچسب ها

پست های مشابه

ممکن است این پست ها هم برای شما مفید باشند