خانه  »  آموزش   »   15 نکته مهم در طراحی سیستم فاضلاب ساختمان

15 نکته مهم در طراحی سیستم فاضلاب ساختمان

15 نکته مهم در طراحی سیستم فاضلاب ساختمان

طراحی سیستم فاضلاب ساختمان کارآمد با طرحی شروع می شود که باعث صرفه جویی در منابع آب و انرژی می شود. یک طراحی خوب شامل مسیرهای کوتاه بین وسایل لوله کشی می شود و از مواد پیشرفته استفاده می کند. طراحی لوله کشی در طراحی سیستم فاضلاب ساختمان باید شامل دو سیستم باشد: سیستمی که آب را تامین می کند و سیستمی که از شر زباله ها خلاص می شود. قبل از شروع طراحی خانه برای سیستم های لوله کشی، زهکشی، ضایعات و هواکش، باید از قوانین ساختمان محلی برای اطمینان از مطابقت با طراحی پیروی کنید.

یک طراحی سیستم فاضلاب ساختمان باید اصول اولیه لوله کشی و استانداردهای مواد لوله کشی را بداند. در ضمن از هر گونه طرح لوله کشی که لوله کش را ملزم به تضعیف ساختار ساختمان می کند اجتناب کنید.

بخش های اصلی طراحی سیستم فاضلاب ساختمان

طراحی فاضلاب ساختمان

طراحی فاضلاب ساختمان

#1 بخش های طراحی سیستم فاضلاب ساختمان : مواد

لوله های فاضلاب باید HDPE، PVC، ABS، uPVC، چدن، فولاد گالوانیزه، سرب، مس، برنج، فولاد ضد زنگ، لوله سفالی خشک شده با استحکام فوق العاده، یا سایر مواد تایید شده باشند. به طور کلی مصالح باید عاری از نقص و مطابق با استانداردهای بخش ساختمان باشد.

#2 بخش های طراحی سیستم فاضلاب ساختمان : اتصالات

اتصالات در سیستم لوله کشی باید برای فشار موجود آماده باشد و ضدگاز و ضد آب باشند، به استثنای لوله‌های مفصلی سوراخ‌دار یا باز که به منظور جمع‌آوری و انتقال آب از زمین یا فاضلاب به لوله‌کشی نصب می‌شوند.  انواع مختلف اتصالات مورد استفاده در سیستم لوله کشی عبارتند از:

  • اتصالات رزوه ای
  • اتصالات لحیم کاری
  •  اتصالات جوشی
  • اتصالات فلنجی
  • اتصالات فشاری
  • اتصالات شیاردار

#3 بخش های طراحی سیستم فاضلاب ساختمان : تغییرات در جهت جریان زهکشی

الف) تغییرات در جهت لوله‌کشی فاضلاب باید با استفاده مناسب از اتصالات تایید شده انجام شود و زاویه زوایای ارائه شده توسط 22. 5⁰ (1/16)، 45⁰ (1/8)، 60⁰ (1/6) یا سایر موارد تایید شده باشد.

ب) خطوط زهکشی افقی که با یک پشته عمودی به هم متصل می شوند، باید از طریق ترکیب شاخه های لوله و اتصالات شاخه 45 درجه خم یا 45 درجه وای وارد شوند.

ج) در هنگام لوله کشی و طراحی سیستم فاضلاب ساختمان باید توجه داشت که خطوط زهکشی عمودی که با سایر خطوط زهکشی افقی متصل می شوند باید از طریق شاخه 45 درجه وای یا ترکیبی از وای و خم 45 درجه وارد شوند.

#4 بخش های طراحی سیستم فاضلاب ساختمان : تله های فیکسچر

الف) تله های فیکسچر یک آب بندی مایع ایجاد می کند که از ورود بوهای سیستم زهکشی، گازها و حتی حیوانات موذی (حیوانات وحشی ناقل بیماری) از طریق مسیر های فاضلابی به داخل ساختمان جلوگیری می کند.

ب) اندازه تله فیکسچر باید برای تخلیه سریع دستگاه کافی باشد. هیچ تله ای نباید بزرگتر از لوله فاضلاب باشد که در آن تخلیه می شود.

ج) تله‌های یراق باید یکدست باشند و نباید پارتیشن‌های داخلی داشته باشند، مگر در مواردی که این تله‌ها با فیکسچر یکپارچه هستند یا از مواد پلاستیکی یا شیشه‌ای مقاوم در برابر خوردگی استفاده می‌شود. اتصالات جامد، مفاصل لغزشی یا کوپلینگ ها ممکن است در ورودی تله، خروجی تله یا در داخل تله استفاده شود.

د) هر تله ثابت باید دارای آب بندی مایع حداقل 2 اینچ و حداکثر 4 اینچ باشد.

طراحی سیستم فاضلاب ساختمان

طراحی سیستم فاضلاب ساختمان

#5 بخش های طراحی سیستم فاضلاب ساختمان : پاکسازی ها

الف) سیستم فاضلاب ساختمان، دسترسی به خط فاضلاب شهری را فراهم می کند و در خارج از ساختمان یا در سطح بالایی در سقف داخل توالت ها قرار دارد. نظافت و منهول های معمولی، پاکسازی های معمولی با شاخه های قابل جابجایی در لوله های فاضلاب داخل ساختمان یا فاضلاب خصوصی مورد نیاز است.

ب) منهول ها به عنوان محل اتصال برای اتصال یک یا چند خط فاضلاب عمل می کنند. آنها اجازه دسترسی به بازرسی و پاکسازی خطوط برای یافتن جامدات تجمع یافته در آنجا را می دهند. منهول ها در فاضلاب خصوصی که به چندین ساختمان بزرگ خدمات رسانی می کنند، رایج است. منهول ها را در هر تغییر درجه، تغییر جهت و محل اتصال دو یا چند فاضلاب نصب کنید. از فاصله 300 فوتی بین دو منهول تجاوز نکنید.

ج) در ترمینال بالایی هر لوله فاضلاب افقی یک مکان برای پاکسازی ایجاد کنید.

د) طراحی سیستم فاضلاب ساختمان باید به گونه ای باشد که برای تمیز کردن آسان امکان دسترسی راحتی داشته باشد.

ه) پاک کننده ها باید در تغییر جهت در لوله های زهکشی با اتصالات 60⁰، 70⁰ و 90⁰ نصب شوند. در مواردی که تغییر جهت با یک یا چند اتصالات 22. 5⁰ یا 45⁰ انجام می شود، نیازی به تمیز کردن نیست.

و) باید برای لوله کشی مخفی در دیوار یا کف، پاک کننده ها قرار داده شوند.

ز) پاک کننده ها باید به گونه ای نصب شوند که در جهت جریان خط زهکشی یا در زوایای قائم به آن باز شود.

ح) پاک کننده ها بر روی لوله های 3 اینچی یا بزرگتر باید به گونه ای نصب شوند که فاصله کمتر از 18 اینچ برای میله گذاری وجود داشته باشد. پاک کننده های کوچکتر از 3 اینچ باید به گونه ای نصب شوند که فاصله 12 اینچی برای میله گذاری وجود داشته باشد.

#6 بخش های طراحی سیستم فاضلاب ساختمان : شیب لوله های فاضلاب افقی

طراحی سیستم آب و فاضلاب ساختمان همیشه باید دارای شیب طراحی شود. چرا که آب فاضلاب باید بدون نیاز به پمپ از ساختمان خارج شود. در ادامه نکات مهمی در مورد شیب لوله های فاضلاب در طراحی افقی آن ارائه می شود.

الف) لوله های فاضلاب افقی باید در ترازهای یکنواخت در شیب های یکنواخت حداقل 1/4 اینچ در هر فوت (20. 9 میلی متر بر متر) دو درصد (2%) برای اندازه لوله 2 اینچ و کوچکتر و کمتر از 1/8 اینچ نصب شوند. در هر فوت (10. 9 میلی متر بر متر) یا یک درصد (1%) برای اندازه لوله 3 اینچی و بزرگتر.

ب) در مواردی که شرایط اجازه نمی‌دهد زهکش‌ها و فاضلاب ساختمان با شیب مشخص‌شده گذاشته شوند، ممکن است شیب کمتری توسط مرجع قضایی مجاز باشد.

ج) هر جا که امکان پذیر باشد، تمام وسایل لوله کشی باید به وسیله نیروی گرانش زمین به فاضلاب عمومی یا سیستم دفع فاضلاب خصوصی تخلیه شوند.

#7 بخش های طراحی سیستم فاضلاب ساختمان : دریچه ها و تهویه

(الف) هر تله تجهیزات لوله کشی باید در برابر سیفون و فشار معکوس محافظت شود و گردش هوا باید در تمام قسمت های سیستم زهکشی با استفاده از لوله های هواکش تضمین شود.

(ب) لوله‌های هواکش هوای تازه را به هر لوله‌کشی خانه می‌رسانند، که به سیستم کمک می‌کند تا هر بار که توالت را شسته یا سینک را تخلیه می‌کند، آب از طریق لوله‌های فاضلاب منتقل شود.  دریچه‌ها همچنین از ورود گازهای فاضلاب به داخل خانه و خروج گاز فاضلاب و خروج تمام هوا جلوگیری می‌کنند.

(ج) لوله‌های هواکش نباید کمتر از 6 اینچ بالای سقف ختم شوند، از بالاترین نقطه‌ای که دریچه، سقف را قطع می‌کند اندازه‌گیری می‌شود.

(د) پایانه های هواکش نباید در جایی قرار گیرند که بخارات بتوانند وارد ساختمان شوند. هیچ ترمینال دریچه ای نباید مستقیماً زیر هر در، پنجره یا سایر دهانه های تهویه ساختمان قرار گیرد.

(ه) لوله دریچه و دریچه انشعاب باید عاری از ریزش و افتادگی باشد و شیب دار باشد.

(و) هر دریچه باید قبل از اتصال به دریچه دیگر به صورت عمودی تا حداقل 6 اینچ بالاتر از سطح سیلابی لبه تجهیزات مورد استفاده قرار گیرد.

(ز) هرگز لوله های هواکش را در راه پله ها یا بالابرها قرار ندهید.

سیستم های فاضلاب ساختمانی

سیستم های فاضلاب ساختمانی

#8 بخش های طراحی سیستم فاضلاب ساختمان : گریس گیر

(الف) در ساختمان‌های تجاری که غذا در آن‌ها فرآوری، آماده یا سرو می‌شود، رهگیرهای چربی باید در لوله های فاضلاب نصب شوند. در غیر این صورت، چربی انباشته شده باعث مسدود شدن لوله های فاضلاب می شود.

(ب) از یک رهگیر داخلی برای رستوران های کوچک یا سایر مشاغلی که مقدار کمی روغن تولید می کنند استفاده کنید. ممکن است روی زمین نصب شود یا در زیر زمین نصب شود.

(ج) رستوران‌های بزرگ‌تر یا سایر مشاغلی که تجمع چربی قابل توجهی تولید می‌کنند، نیازمند رهگیرهایی هستند که در خارج از ساختمان قرار دارند. آنها به زمان نگهداری 2. 5 ساعت نیاز دارند. اکثر رهگیرهای بزرگ از بتن پیش ساخته یا ریخته شده در محل ساخته می شوند.

(د) هر رهگیر گریس را در جایی قرار دهید که دسترسی آسان برای بازرسی، تمیز کردن و حذف گریس رهگیری وجود دارد.

#9 بخش های طراحی سیستم فاضلاب ساختمان : رهگیرهای بنزین، نفت و شن

الف) در طراحی سیستم فاضلاب ساختمان ما باید رهگیرهایی تهیه کنیم تا بنزین، گریس، روغن و ماسه را از فاضلاب بهداشتی دور نگه داریم.

ب) طراحی فاضلاب باید به این نکته توجه داشته باشد که هر مکانی که وسایل نقلیه موتوری تعمیر می شوند. فاضلاب به صورت کف قرار داده می شود.

ج) هر مکانی که وسایل نقلیه موتوری شسته می شوند.

د) هر جایی که نفت، بنزین یا مایعات فرار آنها در زهکشی بهداشتی تخلیه شود.

ه) هر کارخانه ای که فقط با ضایعات قابل اشتعال ناشی از فرآیندهای ذخیره سازی، نگهداری، تعمیر یا آزمایش سر و کار دارد.

#10 بخش های طراحی سیستم فاضلاب ساختمان : مخازن خنثی

طراحی سیستم آب و فاضلاب ساختمان

طراحی سیستم آب و فاضلاب ساختمان

اسیدهای مصرف شده و سایر مواد شیمیایی خورنده ممکن است به سیستم زهکشی آسیب بزنند یا از بین ببرند یا بخارهای مضر یا سمی ایجاد کنند. این زباله ها باید از یک مخزن رقیق سازی یا خنثی کننده که به درستی طراحی شده است، عبور کنند. این سیستم در طراحی فاضلاب باید به طور خودکار آب کافی برای رقیق کردن مایعات خورنده تا زمانی که به سیستم های زهکشی آسیب نرساند را فراهم کند.

#11 بخش های طراحی سیستم فاضلاب ساختمان : لوله کشی غیرمستقیم زباله ها و ضایعات ویژه

(الف) یک لوله زباله ویژه شامل روغن، ماسه، گریس، شیشه و آب طوفان که مستقیماً به سیستم زهکشی متصل نمی شود، اما از طریق شکاف هوا در یک تله به سیستم زهکشی تخلیه می شود. فیکسچر، گیرنده یا رهگیر را لوله کشی زباله غیر مستقیم می نامند.

(ب) کویل های یخچال، جعبه های یخ، ماشین های یخ سازی و سینک های نواری به لوله های زباله غیر مستقیم نیاز دارند.

(ج) می توانیم از شکاف هوا به عنوان اتصال غیر مستقیم زباله استفاده کنیم. شکاف هوا فاصله عمودی بدون مانع بین خروجی لوله زباله و لبه سطح مخزن است. فاصله عمودی باید دو برابر قطر لوله فاضلاب باشد.

#12 بخش های طراحی سیستم فاضلاب ساختمان : تخلیه میعانات تهویه مطبوع

(الف) هنگامی که واحدهای تهویه مطبوع بر روی پشت بام قرار می گیرند، ممکن است زباله هایی در پشت بام و در زهکشی سقف تخلیه شوند.

(ب) هنگامی که یک واحد تهویه مطبوع در مرکز زیر سقف یک ساختمان قرار دارد، ممکن است به طور غیرمستقیم به یک لوله هدایت کننده باران متصل شود. زهکشی از اتاق تجهیزات انتقال هوا باید به روش غیر مستقیم باشد.

(ج) خط اصلی تخلیه میعانات گازی در یک ساختمان چند طبقه ممکن است تخلیه را از بسیاری از واحدهای تهویه مطبوع دریافت کند. هر واحد جداگانه باید به دام افتاده باشد.

(د) برخی از بخش ها به یک دریچه در خط تخلیه اصلی بالای بالاترین اتصال نیاز دارند.

#13 بخش های طراحی سیستم فاضلاب ساختمان : سیستم های فاضلاب طوفان

(الف) سیستم فاضلاب طوفان، آب باران را به یک نقطه دفع قانونی می برد. این شامل زهکشی سقف، زهکشی منطقه، حوضه آبگیر، ناودان، راهبر، زهکش طوفان ساختمان، فاضلاب طوفان ساختمان و فاضلاب طوفان سطح زمین است.

(ب) باید در طراحی سیستم فاضلاب ساختمان یک صافی برای تخلیه سطح سقف به ورودی یک لیدر داخلی تهیه کنید. پوشش صافی باید حداقل 4 اینچ بالاتر از سطح سقف باشد.

(ج) لوله فاضلاب سقف باید از چدن، مس، سرب یا برخی مواد مقاوم در برابر خوردگی تایید شده دیگر ساخته شود.

(د) برای فاضلاب های معمولی آب طوفان متصل به سیستم فاضلاب طوفان نیازی به تله نیست.

شیب بندی در طراحی سیستم فاضلاب ساختمان

شیب بندی در طراحی سیستم فاضلاب ساختمان

#14 بخش های طراحی سیستم فاضلاب ساختمان : سیستم سپتیک تانک

(الف) سپتیک تانک به سادگی یک مخزن آب بند برای فاضلاب تخلیه شده توسط یک سیستم زهکشی ساختمان است. قبل از اینکه مایع تصفیه شده به داخل زمین نفوذ کند، جامد را از مواد زائد مایع جدا می کند.

(ب) مخزن باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا بتواند حجم مناسبی از فاضلاب را در خود نگه دارد. 24 ساعت جریان پیش بینی شده. این دوره نگهداری زمان عمل باکتری را برای هضم مواد جامد می دهد.

(ج) فاضلاب جدید وارد شده به مخزن نیز مقدار مساوی از مایع تصفیه شده را از طریق سه راهی خروجی سپتیک تانک خارج می کند.

(د) هنگامی که فرآیند باکتریایی کامل شد، جامدات باقیمانده به عنوان لجن ته نشین می شوند. ذرات سبکتر هضم نشده بالا می روند و در بالای محتویات مایع یک کف ایجاد می کنند. در طی چندین سال، لجن و خاک جمع شده و کارایی مخزن را کاهش می دهد. تمیز کردن دوره ای آن را به طور موثر حفظ می کند.

#15 بخش های طراحی سیستم فاضلاب ساختمان : فاضلاب کف و زهکش ترانشه فاضلاب

طراحی سیستم فاضلاب ساختمان در کف بسیار رایج است. فاضلاب های کف یک لوله کشی است که در کف یک سازه نصب می شود و عمدتاً برای حذف هرگونه آب ساکن در نزدیکی آن طراحی شده است. آنها معمولا گرد هستند، اما همچنین می توانند مربع یا مستطیل باشند.

زهکش های کف باید دارای آب بند آب حداقل 2 اینچ باشند و باید دارای یک صافی قابل جابجایی باشند. سطح باز آزاد صافی ها باید حداقل 2/3 سطح مقطع اندازه اسمی خروجی تخلیه باشد.

اندازه زهکش های کف و لوله کشی انشعابات آنها باید بر اساس دبی معمولی و مورد انتظار آنها باشد و نباید کمتر از 2 اینچ اندازه اسمی باشد.

زهکشی کف باید در مناطق زیر نصب شود:

  • اتاق های توالت حاوی دو یا چند بخش آبی (مانند توالت های عمومی) یا ادرار دیواری یا ترکیبی از یک یا چند دستگاه ادراری دیواری به جز در یک واحد مسکونی.
  • آشپزخانه های تجاری.
  • رختشوی خانه های مشترک در ساختمان های تجاری و ساختمان هایی که بیش از دو واحد مسکونی دارند.
  • کف ها باید به سمت زهکشی های کف که در آن زهکشی رخ می دهد شیب دار شوند.
  • مکان هایی که سطح آب بالاست.

کلام پایانی عمران پی بنیس

طراحی لوله کشی فاضلاب یکی از ارکان ساختمان سازی به شیوه حرفه ای است. در این مقاله به بخش های اصلی طراحی سیستم فاضلاب ساختمان اشاره شد. برخی از موارد اشاره شده در این مقاله در طراحی فاضلاب شهری، طراحی فاضلاب صنعتی و … صدق می کند. امیدوارم از مطالعه این بخش اطلاعات کافی در مورد طراحی فاضلاب ساختمان به دست آورده باشید. در ضمن می توانید از مقاله انواع لوله کشی فاضلاب اطلاعات تکمیلی مربوط به بخشی از موارد بدست بیاورید.

در پایان اگر نیاز به مشاوره بیشتر در امر طراحی فاضلاب ساختمان یا فاضلاب شهری خود داشتید می توانید با متخصصین ما در تماس باشید.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

برچسب ها

پست های مشابه

ممکن است این پست ها هم برای شما مفید باشند